MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
ipad_nyheder_nettet_politiken_Jens_Dresling_Polfoto.jpg Foto: Jens Dresling/Polfoto/arki

Professor: Medier kan lære af Schibsted-forslag

Den norske mediekoncern har opfordret til fælles mediekamp mod Google og Facebook. Danske medier bør følge eksemplet, mener professor.

AF

Danske medier kan med fordel kigge mod Norge i kampen mod Google og Facebook, der står for en stadigt større andel af annonceomsætningen digitalt.

Schibsted blæser til kamp mod Google og Facebook

Det siger professor i journalistik og medier Mark Ørsten fra RUC til Politiken mandag. I Norge har landets største dagbladskoncern, Schibsted, for nylig slået til lyd for, at private og statslige medier samarbejder i kampen mod Google og Facebook bl.a. ved at dele data og viden. Danske medier bør tænke i samme baner, mener Mark Ørsten, i stedet for at kæmpe internt som i dag, hvor de private medier mest har fokus på at begrænse DR’s aktiviteter på nettet i forsvaret for deres forretningsgrundlag.

”Det er det første konstruktive forslag til at holde op med at skændes og lave noget, der reelt har en chance mod Facebook og Google,” siger Mark Ørsten til Politiken.

Google og Facebook svarer igen på Schibsteds kritik

Han er bl.a. tilhænger af tanken om etablering af en dansk Spotify-model, hvor aviserne skaber en fælles digital kiosk for salget af journalistisk indhold. Den tanke er Berlingskes nytiltrådte adm. direktør, Mette Maix, positiv over for, som Berlingske også tidligere har været det, siger hun til Politiken. JP/Poliitkens Hus topchef Stig Kirk Ørskov mener dog, at det umiddelbart er vigtigere at bruge kræfterne på at skabe relevant indhold for brugerne end at etablere nye, fælles ordninger.

Konkurrent er lunken ved Schibsteds udstrakte hånd  

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her