MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
aller_media_facade.jpg

Konkurrent er lunken ved Schibsteds udstrakte hånd

Schibsteds bestyrelsesformand opfordrer til fælles norsk indsats som forsvar mod internationale spillere som Google og Facebook. Norsk konkurrent tager ikke imod opfordringen med kyshånd.

AF

Ole Jacob Sunde, bestyrelsesformand for den norske mediekoncern Schibsted, opfordrede i går norske medier til at gå sammen i et forsvar mod internationale aktører som Google og Facebook.

Den udstrakte hånd bliver dog ikke taget ubetinget vel imod af én af Schibsteds norske konkurrenter, Aller Media-ejede Dagbladet. Det skriver Kampanje.

"Schibsteds bestyrelsesformand snakker om en et national frivilligt samarbejde for journalistik, norsk sprog og kultur - et forsvarsværk mod udenlandske giganter som Facebook og Google. Og han snakker om to forskellige dimensioner - indhold og distribution. For at tage distributionen først: Selvom Facebook og Google er globale distributionsaktører uden eget indhold, er de også meget forskellige. De har forskellige roller og forskellige strategier. Google er åben, Facebook er mere lukket og indelukket. Det må være tilladt at minde om, at også Schibsted for os er en global aktør og en stor konkurrent," siger John Arne Markussen, chefredaktør på Dagbladet, til Kampanje.

Facebook og Google reagerede i går på Schibsteds udmelding.

"Annoncører vælger Google, fordi det leverer høj return on investment. Teknologien, som muliggør dette, er også en af årsagerne til, at mediehuse, som vælger os, tjener godt på det," sagde Jan Grønbech, Googles chef i Norge, i går til Kampanje.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her