MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
POLFOTO_49253467.jpg Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/POLFOTO/arkiv

Google og Facebook svarer igen på Schibsteds kritik

Bestyrelsesformanden for Schibsted opfordrer til, at norske medier står sammen i fælles kamp mod udenlandske selskaber, som nu svarer på kritikken.

AF

Den norske mediekoncern opfordrer de norske medier til at stå sammen i en alliance mod Google og Facebook, som ifølge Schibsted kaprer næsten fire mia. norske annoncekroner uden at bruge en krone på norsk journalistik og indhold.

Den anklage får nu Google og Facebook til at svare igen, skriver Kampanje.

Fra Googles side lyder det, at selskabet forsøger at samarbejde med alle norske mediehuse, som ønsker det. At annoncørerne lægger deres penge hos Google, skyldes ifølge selskabet dets produkter.

"Annoncører vælger Google, fordi det leverer høj return on investment. Teknologien, som muliggør dette, er også en af årsagerne til, at mediehuse, som vælger os, tjener godt på det," siger Jan Grønbech, Googles chef i Norge, til Kampanje.

Hos Facebook siger kommunikationschef Peter Munster, at Facebook oplever, at mediehusene er blevet en integreret del af det sociale medie. Med Instant Articles arbejder Facebook netop for at forbedre mediernes betingelser, siger han.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her