MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
adblock.jpg

Organisation: Adblockere kan koste annoncører dyrt

Mængden af adblock-brugere er blevet fordoblet i løbet af det seneste år på globalt plan. Stigningen kan blive dyr for både medier og annoncører, lyder spådommen fra brancheorganisation.

AF

"Uetiske, umoralske, løgnagtig forsamling af tech-wannabes." Sådan lød ordene ifølge Financial Times, da formanden for Interactive Advertising Bureau, Randall Rothenberg, der repræsenterer virksomheder, som sælger annonceplads, i sidste måned skulle beskrive sit syn Adblock Plus, som er selskabet bag en af de mest udbredte adblocking-løsninger på internettet.

Mere end 200 mio. internetbrugere benytter adblockere på verdensplan. Det er en fordobling sammenlignet med mængden af brugere, der blokerede annoncer for blot et år siden, anslår Pagafair, en anti-adblock-organisation.

Stigningen i antallet af adblock-brugere vækker ikke kun bekymring blandt danske medier. Det samme gør sig gældende i udlandet, og bekymringen vokser i takt med, at flere og flere benytter adblockere på tværs af forskellige platform.

Det er imidlertid ikke kun medier, som mærker de økonomiske konsekvenser. Annoncører kan også komme til at hænge på en del af regningen, i hvert fald hvis man spørger teleskaber som Digicel.

Digicel, en teleudbyder der opererer i Caribien, har allerede implementeret en adblock-funktion på sit netværk i samarbejde med det israelske selskab Shine, der samarbejder med teleskabet 3 om at udrulle et lignende tiltag i Storbritannien og Italien - og på sigt muligvis også i Danmark.

Initiativet handler ifølge ejeren af Digicel, ireren Denis O’Brien, om at give kunderne en bedre brugeroplevelser, men samtidig vil han ifølge Financial Times tvinge selskaber som Google, Yahoo og Facebook til at betale for, at deres reklamer når frem til brugerne.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her