MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
POLFOTO_50316851-version1.jpg

Facebook: Nu kommer Instant Articles

Nu sætter Facebook en dato på den globale lancering af det ventede Instant Articles for alle medier i verden.

AF

12. april. Det er en dato, som medier i hele verden har ventet i spænding på. Facebook har netop afsløret, hvornår det længe ventede Instant Articles bliver tilgængeligt i hele verden.

Indtil nu har det kun været udvalgte medier, som har fået lov at teste platformen. Om knap to måneder går det altså løs for alvor.

"Vi åbner Instant Articles-programmet for alle udgivere - uanset størrelse, i hele verden," skriver Facebooks product manager Josh Roberts.

Instant Articles adskiller sig fra den almindelige måde at dele indhold gennem Facebook, ved at hele artiklen kommer over på Facebooks platform. Det sker, ifølge Facebook, for at løse problemet med langsomme mobile browsere, som svækker læseoplevelsen.

Facebook kan garantere en hurtigt og smidig læseoplevelse - deraf navnet Instant. Til gengæld går udgiveren glip af trafikken, som traditionelt har været motoren i forretningsmodellen.

Til gengæld vises der annoncer direkte i Instant Articles. Udgiveren kan vælge mellem to modeller, hvor man enten selv sælger annoncerne og beholder 100 pct. af indtægterne, eller lade Facebook sælge annoncerne og tage en del af indtægten.

Instant Articles er blevet anset som kontroversielt, allerede inden det er blevet lanceret. Traditionelle medier kan føle sig fristet af de mange brugere på Facebook og springe med på vognen. Medier frygter dog, at det gør dem til underleverandører til Facebook og vil stille dem meget ringe, hvis vilkårene fra Facebook skulle blive anderledes i fremtiden. Medierne mister deres udgivelsesplatform og bliver reduceret til indholdsproducenter. Oven i det kommer hele spørgsmålet om, hvem der har retten til den data, der bliver indsamlet om brugerne.

I USA kan man tælle visninger i Instant Articles med som sidevisninger i sit eget trafikbudget. Det kan man ikke i Danmark, selv om Instant Articles teknisk set åbner op for det.

Trafikken i Facebook instans articles kan måles af medierne selv, men det ligger på en såkaldt tredjeparts-platform, der ikke tæller med i de officielle trafiktal som annoncører og medier bruger til at sammenligne mediernes trafik.

 

 

Aller: Lovende annoncesalg på Instant Articles

Medier ser bedre forretning i Instant Articles efter ændringer

Norske medier melder sig klar til Instant Articles

TV 2 og DR omfavner ikke Instant Articles trods charmeoffensiv  

 

 

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her