MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
Twitter.jpg Foto: Soeren Stache/AP/Polfoto/Arkiv

Twitter formår ikke at kapre nye brugere

Selv om Twitters omsætning er steget i fjerde kvartal, har det sociale medie ikke fået flere brugere.

/ritzau/

Det sociale medie Twitter lykkes ikke med at få flere til at tweete.

Mens omsætningen er steget i fjerde kvartal, er antallet af brugere ikke fulgt med, skriver Reuters. 

Virksomheden omsatte for lidt over 710 millioner dollar i fjerde kvartal. Det er næsten 50 procent mere end den samme periode sidste år, og nogenlunde det analytikerne havde forventet.

Men for første gang siden mikroblogtjenesten gik på børsen i New York i november 2013, er antallet af månedlige aktive brugere ikke steget.

Afgørende nøgletal

Twitter har i fjerde kvartal 320 millioner brugere, hvilket svarer til antallet i tredje kvartal.

Og det er netop antallet af brugere, der er afgørende for det sociale medie, fortæller investeringsøkonom ved Nordnet, Per Hansen. 

"For Twitter gælder det om at overbevise investorerne og analytikerne om, at Twitter er i stand til at tiltrække flere aktive brugere. Det er lige nøjagtig det nøgletal," man kigger efter, siger han.

"Hver eneste gang Twitter skuffer på det her område, bevæger Twitter sig længere og længere væk fra at være et selskab i vækst," siger han.

Sender prøveballoner

Det sociale medie har ellers ihærdigt forsøgt at kapre flere almindelige brugere. 

Blandt andet har Twitter haft planer om at revolutionere det helt grundlæggende koncept, hvor brugerne har 140 tegn til at beskrive en nyhed, historie eller en følelse. 

Planen var, at brugerne skulle kunne skrive indlæg på op til 10.000 tegn, hvilket mange brugere ikke var begejstrede for. 

Og så sent som onsdag udrullede Twitter en ny funktion, hvor brugerne ser de "bedste tweets" i begyndelsen af Twitter-rullen. Ambitionen er at gøre det sociale medie mindre skræmmende og dermed mere tilgængeligt. 

"Twitter mangler gennembruddet, der betyder, at der kommer flere brugere ind," siger Per Hansen. 

"Twitter forsøger at sende nogle prøveballoner op, men fællesnævnerne er, at man endnu ikke har fundet den hemmelige formel, der gør, at Twitter kommer tilbage på vækstsporet med hensyn til brugere," siger han. 

/ritzau/

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her