MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE

Digital annoncesvindel sætter nye rekorder

Op mod 50 mia. kr. af de penge, der bliver brugt på online marketing, vil i 2016 blive betalt på baggrund af annoncer, der er blevet set af en robot og ikke et menneske.

AF

Mens de digitale marketingbudgetter bliver større, bliver kreativiteten i at misbruge dem også større, skriver Financial Times. Avisen har fået en rapport fra den amerikanske Assosiation of National Advertisers, der til sammen bruger 250 mia. dollar på marketing hvert år.

Foreningen har undersøgt, hvor stor en del af de visninger, som onlinereklamerne har - og som annøncererne betaler for - der i virkeligheden bliver set af algoritmestyrede copmuterbots. Det er ikke småting. Rapporten viser, at annoncører i 2015 betalte 43 mia. kr. for visninger, som blev foretaet af en robot. Det tal ventes at stige til knap 50 mia. kr. i år - blandt andet fordi mængden af annoncering ventes at stige, skriver avisen.

I 2014 vakte det opsigt, da et konsulentfirma kunne dokumentere, at en stor kampagne fra Mercedes var set oftere af robotter end af mennesker.

I undersøgelsen svingede andelen af visninger over for snyderne mellem 3 og 37 pct.

Ifølge Financial Times er det udgivere, som køber sig til oppustet trafik fra hackere, der kan fjernstyre en horde af computere. Computerne bliver programmeret til at besøge hjemmesiderne og efterlige almindelig menneskelig adfærd - klikke på indhold og se de indlejrede reklamer. Det oppuster trafikken og dermed den pris, som annoncøren skal betale.

Store netmedier distancerer sig fra kliksnyd  

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her