MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
netflix sening.jpg

Netflix runder milepæl med 75 millioner abonnenter

Streamingtjenesten har i 2015 fået 17 millioner nye kunder. Og investorerne på Wall Street jubler.

RITZAU/REUTERS

"House of Cards" og andre populære serier fortsætter med at suge nye kunder til Netflix. 

Det fremgår af regnskabet for fjerde kvartal, som den amerikanske streamingtjeneste offentliggjorde tirsdag. 

Tilgangen af internationale abonnenter var i de sidste tre måneder af 2015 større, end Netflix havde forventet, og selskabets indtjening i perioden oversteg langt finansanalytikernes skøn.

Omsætningen på 1,82 milliarder dollar var som forventet, mens indtjeningen overraskede stort med ti cent per aktie mod Wall Streets skøn på bare to cent per aktie.

Aktiekurs i vejret

I indeværende kvartal regner Netflix med, at kunderne fortsætter med at strømme ind i butikken, og sammen med de overraskende stærke regnskabstal sender det kursen på selskabets aktie op med over ti procent på børsen i New York.

"Vores 74,76 millioner medlemmer ved kvartalets udgang svarer til en nettotilgang på over 17 millioner for hele året. Det viser, hvor meget verden har taget internet-tv til sig," skriver administrerende direktør Reed Hastings og finansdirektør David Wells i en meddelelse til investorerne.

Allerede få timer inde i det nye år passerede Netflix et medlemstal på 75 millioner, oplyser de to topchefer. Heraf er knap 45 millioner amerikanere.

I fjerde kvartal voksede antallet af amerikanske abonnenter med godt halvanden million, mens Netflix fik over fire millioner nye internationale kunder.

Kina i horisonten

Netflix overraskede i slutningen af 2015 investorerne med, at streamingtjenesten havde ekspanderet til yderligere 130 lande og nu er tilgængelig i 190 lande eller stort set hele verden. 

Det er dog endnu ikke lykkedes for selskabet at slå hul i muren til Kina. 

Direktørerne omtaler i meddelelsen Kina som "det sidste af de helt store markeder". Men der skal arbejdes for at få adgang til potentielt millioner af nye kunder, og intet er givet på forhånd, understreges det.

"Vi skaber relationer, får kendskab til markedet og forsøger at finde de rammer, som er forudsætningen for at kunne udbyde vores tjeneste til underholdningsfans (i Kina, red.)," skriver direktionen. 

"Vores forventninger er beskedne og langsigtede," understreges det.

/ritzau/Reuters

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her