MediaWatch

Netflix runder milepæl med 75 millioner abonnenter

Streamingtjenesten har i 2015 fået 17 millioner nye kunder. Og investorerne på Wall Street jubler.

"House of Cards" og andre populære serier fortsætter med at suge nye kunder til Netflix.

Det fremgår af regnskabet for fjerde kvartal, som den amerikanske streamingtjeneste offentliggjorde tirsdag.

Tilgangen af internationale abonnenter var i de sidste tre måneder af 2015 større, end Netflix havde forventet, og selskabets indtjening i perioden oversteg langt finansanalytikernes skøn.

Omsætningen på 1,82 milliarder dollar var som forventet, mens indtjeningen overraskede stort med ti cent per aktie mod Wall Streets skøn på bare to cent per aktie.

Aktiekurs i vejret

I indeværende kvartal regner Netflix med, at kunderne fortsætter med at strømme ind i butikken, og sammen med de overraskende stærke regnskabstal sender det kursen på selskabets aktie op med over ti procent på børsen i New York.

"Vores 74,76 millioner medlemmer ved kvartalets udgang svarer til en nettotilgang på over 17 millioner for hele året. Det viser, hvor meget verden har taget internet-tv til sig," skriver administrerende direktør Reed Hastings og finansdirektør David Wells i en meddelelse til investorerne.

Allerede få timer inde i det nye år passerede Netflix et medlemstal på 75 millioner, oplyser de to topchefer. Heraf er knap 45 millioner amerikanere.

I fjerde kvartal voksede antallet af amerikanske abonnenter med godt halvanden million, mens Netflix fik over fire millioner nye internationale kunder.

Kina i horisonten

Netflix overraskede i slutningen af 2015 investorerne med, at streamingtjenesten havde ekspanderet til yderligere 130 lande og nu er tilgængelig i 190 lande eller stort set hele verden.

Det er dog endnu ikke lykkedes for selskabet at slå hul i muren til Kina.

Direktørerne omtaler i meddelelsen Kina som "det sidste af de helt store markeder". Men der skal arbejdes for at få adgang til potentielt millioner af nye kunder, og intet er givet på forhånd, understreges det.

"Vi skaber relationer, får kendskab til markedet og forsøger at finde de rammer, som er forudsætningen for at kunne udbyde vores tjeneste til underholdningsfans (i Kina, red.)," skriver direktionen.

"Vores forventninger er beskedne og langsigtede," understreges det.

/ritzau/Reuters

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere