MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
POLFOTO_28022533.jpg Foto: Karly Domb Sadof/AP/Polfoto/Arkiv

Forbrugerombudsmand politianmelder mediebureau

Opslag på en kendt sangerindes Instagram-profil var skjult reklame, mener Forbrugerombudsmand, der har meldt mediebureau og annoncør til politiet.

AF

Syv gange kunne følgerne af en kendt dansk sangerindes Instagram-profil se billeder med henvisning til Pepsodent-tandpasta – vel at mærke uden at det fremgik, at der var tale om reklamer. Det var over grænsen for god markedsføringsskik, mener forbrugerombudsmanden. Derfor er mediebureauet MemeCph og tandpastaproducenten Unilever blevet anmeldt til politiet, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Det siger markedsføringsloven

Ifølge markedsføringslovens § 4 skal en reklame fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.

”Forbrugerne må ikke være i tvivl, når de ser en reklame. I denne sag var opslagene på Instagram ikke tydeligt markeret som reklame, og de stod desuden sammen med sangerindens private opslag. Det gjorde det rigtigt svært for læserne at se, at det var en reklame for Pepsodent. På den baggrund har vi nu politianmeldt Unilever og MemeCph,” siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Sangerinden og hendes manager er ikke blevet meldt til politiet i forbindelse med sagen. Ifølge Forbrugerombudsmanden er hun i stedet blevet oplyst, at man som blogger kan pådrages et strafferetligt ansvar for at overtræde eller medvirke til at overtræde forbuddet mod skjult reklame.

De syv sponsorerede opslag lå ifølge Forbrugerombudsmanden på sangerindens Instagram-profil blandet med hendes personlige opslag i perioden fra omkring 20. januar 2014 til 2. juni 2014.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her