MediaWatch

Spotify sagsøges for 1 milliard kroner

Streamingtjenesten har overtrådt ophavsrettigheder og undladt at betale kunstnere, lyder det i et sagsanlæg, der kan koste op til 150 mio. dollar.

Det var nok ikke den forsinkede julegave, som Spotify havde drømt om at modtage, men 28. december blev den svenske streamingtjenesten genstand for et sagsanlæg på 150 mio. dollar (1 mia. kr.) ved en domstol i Californien. Det skriver det amerikanske medie Billboard.

Bag sagsanlægget står musikeren og rettighedsaktivisten David Lowery. Spotify anklages for bevidst at have ulovligt distribueret musik til 75 mio. brugere uden at være i besiddelse af de korrekte rettigheder.

Streamingtjenesten er i forvejen i forhandlinger med organisationen National Music Publishers Association omkring brug af musik, som ikke har været korrekt licenseret. Ifølge Billboard har Spotify afsat et beløb på 17-25 mio. dollar (117-172 mio. kr.) til royalties for denne musik.

”Vi er fast besluttet på at betale sangskrivere og pladeselskaber hver en krone. Desværre er, især i USA, de nødvendige data, der kan bekræfte de relevante rettighedshavere, ofte forkerte, ufuldstændige eller mangler. Når rettighedshavere ikke umiddelbart fremgår, afsætter vi de royalties, vi skylder, indtil vi er i stand til at bekræfte deres identitet," siger Spotifys globale chef for kommunikation og public policy, Jonathan Prince, til Billboard.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere