MediaWatch

Svensk medie dropper læserkommentarer

De svenske lokalaviser i Mittmedia afskaffer kommentarfelterne under artiklerne.

Fra i dag er det slut med at skrive kommentarer under artikler fra en stribe svenske lokalaviser, skriver det svenske fagblad journalisten.se.

"Læserkommentarer har udspillet sin rolle," sagde Daniel Nordstrom, redaktør af Arbetarbladet, der er en af det svenske mediehus Mittmedias 18 lokale aviser.

Ifølge Daniel Nordstrom er det en fælles beslutning i Mittmedia at afskaffe læserkommentarer.

"Sammen med de andre udgivere i Mittmedia, har jeg taget en fælles beslutning. Fra og med 29. december slukkes kommentarfunktionen på arbetarbladet.se og Mittmedias andre sites. Det betyder ikke, at vi lukker dialogen med vores læsere. Vi vælger i stedet at udvikle den og ønsker at fortsætte med at have en åben debat, som medierne i øvrigt altid bør fremme," skriver Daniel Nordstrom i et blogindlæg om beslutningen.

Arbetarbladet ønsker med tiltaget at hæve debatniveauet, som avisen ifølge redaktøren forgæves har forsøgt tidligere ved bl.a. af indføre login og en hårdere moderation af kommentarer, skriver journalisten.se.

Avisen vil i stedet være aktiv på sociale medier og have flere chats til at holde dialogen med læserne i live.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere