MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE

Berlingske klar til betalingsstart i april

Flere abonnementspakker, mere indhold og højere pris end Politiken.dk. Berlingske.dk og Business.dk går i luften med betalingsløsning primo april.

AF
Berlingske news room

Tre forskellige modeller står prøven i Pilestræde, på Rådhuspladsen og i Viby, når de store morgenaviser i år høster det første erfaringsgrundlag for betaling for journalistik på nettet.

I december gik Jyllands-Posten i luften med Premium-modellen, der opdeler indholdet mellem gratis og abonnementbetalt. I foråret går Politiken og Berlingske i luften med hver deres udgave af New York Times-modellen, der ikke skelner mellem gratis og betalt indhold - men sætter begrænsning på det antal artikler, læserne kan læse kvit og frit.

Hvor Politiken.dk har valgt at sætte prisen til 44 kr. (66 kr. inklusiv Politiken Plus) for et digitalt månedsabonnement og Jyllands-Posten til 99 kr. - vil Berlingske Media formentlig lægge sig midt i mellem.

"Vi har ikke lagt os helt fast på priserne endnu, men jeg tror, vi vil se noget, der nok kommer til at ligge lidt højere end det, Politiken.dk spiller ud med," siger digital direktør Mads Vad Kristensen, Berlingske Media.

Mere indhold

Mens Politiken.dk ikke ændrer på indholdstilbuddet online i forbindelse med overgangen til betaling, så vil Berlingske tilbyde brugerene langt mere på B.dk og Business.dk for at give brugerne mere for de penge, de skal til at lægge - lige som Jyllands-Posten har valgt at gøre.

”Man skal huske, at vi har holdt rigtig meget indhold tilbage fra printavisen, men fremover kan man få alt indholdet, så brugerne vil opleve, at det bliver et kraftigt udvidet indholdsunivers. Det har selvfølgelig en værdi, som vi skal ramme prismæssigt," siger Mads Vad Kristensen.

Lavere loft

I forhold til antallet af gratis artikler forventer Berlingske også at sælge det digitale indhold dyrere end Politiken.dk, der lægger ud med et loft på 25 gratis artikler om måneden.

"Jeg tror, vi kommer til at sætte den lavere. Men det er igen noget, vi arbejder med ud fra en fleksibel tankegang, hvor vi kan ændre på stort set alle parametre også efter lanceringen. Det har været vigtigt for os ikke at køre os selv op i et hjørne, hvor vi ikke har den fleksibilitet at arbejde med."

Politiken kobler deres shop Politiken Plus tæt til abonnementet - gør I jer også tanker om det i forhold til Sweetdeal og Lidtmere.dk?

"Absolut. Vi gør en del arbejde i at sammensætte forskellige produktpakker, som vi mener er attraktive til forskellige typer kunder, herunder også kombiprodukter, der kombinerer vores forskellige aktiver på kryds og tværs," siger Mads Vad Kristensen.

"Vi vil formentlig begynde med at tilbyde omkring 4-5 abonnementspakker, som er klart differentierede i forhold til hinanden, og som bliver pakkeret helt efter, hvad dit behov er - fra rene webabonnementer til hele pakken med alle digitale produkter og avisen syv dage om ugen."

To steps

Lanceringen af Berlingskes nye online abonnementer kommer til at foregå i to trin. I begyndelsen af marts bliver der sat loft på antal gratisartikler på B.dk og Business.dk, men læserne vil i første hug kunne komme uden om begrænsningen ved at registrere sig som brugere. I begyndelsen af april kobles betalingsløsningen på - en måneds tid før Politiken.dk.

"Vi tager det i to steps, hvor vi regner med at lave den første lancering i starten af marts, som også inkluderer nogle designændringer, og så satser vi på at gå full blown i starten af april," siger Mads Vad Kristensen.

"Det handler om, at vi gerne vil teste nogle forskellige løsninger først. Vi vil f.eks. gerne kunne se, hvad forskellen er på brugernes reaktion, alt efter om vi beder folk registrere sig med e-mail adresse, eller vi beder om betaling. Det indgår i en løbende læring og vurdering af, hvad der er mest forretning i. Det at have permission på ens mest loyale brugere er også et aktiv, som man selvfølgelig skal forvalte fornuftigt og professionelt. Men gør man det, så er det et aktiv på linje med at få betaling direkte fra folk," siger Mads Vad Kristensen.

Politikens betalingsmur i luften til maj
50.000 vil læse JP-artikler med prisskilt
Berlingske satser på flere betalingsmodeller på nettet  

 

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her