YouBio lancerer i dag

YouSees on demand tilbud ’YouBio’ lanceres i dag kl. 10 - én lille uge senere end først annonceret.
Per Fanefjord Laursen

YouSees nye on demand tilbud, ’YouBio’, lanceres i dag kl. 10 - én uge senere end først annonceret.

Den åbner i en beta-udgave, men med et tilbud om gratis sening frem til 1. februar.

"YouBio er en stor lancering for os. Det er første gang, vi kommer ud med et landsdækkende tilbud, men vi tror fuldt og fast på, at film og tv leveret over internettet, som det er tilfældet med YouBio, er en stærk ny måde at distribuere vores produkter på”, siger adm. direktør Niels Breining, YouSee i en pressemeddelelse.

Mainstream tilbud
YouSees strategi er, at YouBio glider uden om en direkte konfrontation med HBO, Netflix og ViaPlay, siger vicedirektør Ulf Lund, YouSee:

"Målgruppen for YouBio er alle. Den er positioneret som et mainstream medie, der skal gå efter de penge til underholdning, som alle slags danske familier f.eks. bruger til dvd-udlejning," siger han.

YouBios månedlige abonnentspris er med  99,- kr. 20 kr. dyrere end Netflix, og YouBio kræver også, at man investerer 495,- i en lille box på størrelse med en mobiltelefon. Den er nødvendig, hvis man vil have YouBio på fladskæmen, og man ikke har et nyere Samsung eller et LG.

YouBio har - modsat HBO’s planer - ingen tidsbinding for abonnenterne.

Dristigt sats
YouSee's satsning med en dedikeret og lukket boks, en proprietær enhed til husstanden, er dristig, siger fagmand:

“De har en stor udfordring ved at egenudvikle en boks, få den ud til kunderne, og skal de lykkes, skal boksen være enkel at bruge, driftsstabil, have masser af indhold, og markedsføres smart og cool, så den kommunikeres til f.eks. de tidligere brugere af DVD afspillere på den rigtige måde,” siger digital medieanalytiker Claus Bülow Christensen, der minder om, at den skal ud på et marked, hvor der allerede er mange andre muligheder.

YouSee erkender på forhånd, at tjenesten ikke vil kunne slå Netflix på mængden af film, men forventer at YouBio kan tilbyde nyere indhold end Netflix. YouBio kan heller ikke slå HBO i deres eget univers, når HBO kommer, men YouSee-tjenesten kan tilbyde et bredere og mere varieret indhold, lyder vurderingen fra Ulf Lund.

Tv-elskere er reel målgruppe
Ulf Lund ved ikke, om der udvikles et større eller mindre on-demand boom i Danmark i 2013.

Men han tror ikke, det fører til en mærkbar påvirkning af YouSees kerneforretning – de 1,2 mio. husstande der er traditionelle kabelkunder:

Hans analyse er, at broderparten af on-demand målgruppen nødvendigvis må udgøres af dem, der rent faktisk elsker tv-mediet - ikke tv-foragterne. Det vil sige folk, der i forvejen bruger penge på film og serier, og som aldrig kunne leve med at undvære deres almindelige kanaler.

Tv-premiere på pc'en
YouSee har i lighed med Stofas Smart TV allieret sig med C More, der ejes af den svenske mediegigant Bonnier.

C More har retten til første tv-visning af en lang række film og tv-serier på det danske marked.

På film-siden ruller YouBio ud med biograftitler som den seneste 'Mission Impossible' og 'Drive' - et års tid efter biografpremieren og typisk fire-fem år, før de tidligst kan ses i traditionelle abonnementstjenester.

Tilsvarende kan YouBio på serie-siden tilbyde de nyeste sæsoner af tv-serier fra f.eks. HBO og CBS, dagen efter det enkelte afsnit har været vist på amerikansk tv.

Foto: fagsitet recordere.dk

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også