MediaWatch

Bureau: Mindst halvdelen af annoncekronerne går til Google og Facebook

Mindst halvdelen af de digitale annoncekroner i Danmark ender hos Facebook og Google i år, vurderer mediebureau. Globalt sidder de to giganter på en endnu større andel.

84 pct. af den globale omsætning på det digitale annoncemarked ender i Facebook og Googles kasser i år, hvis man ser bort fra Kina. Det vurderer mediebureauet GroupM, skriver Berlingske.

I Danmark er de to internationale giganters andel af det digitale annoncemarked ikke lige så stor – men deres tilstedeværelse er markant.

"Tendensen er den samme over hele verden, men tallet er ikke helt lige så højt i Danmark. Facebook og Google kommer i år til at sidde på mellem halvdelen og totredjedele af omsætningen på det digitale annoncemarked," siger Paw Saxgren, digital direktør og COO i den danske afdeling af GroupM, til Berlingske.

Paw Saxgren forstår dog godt, hvis de danske medier alligevel er bekymrede. For væksten på annoncemarkedet er især digital, og her er Facebook og Google dominerende, siger han. Det er især Facebook, der dominerer i Danmark og stjæler annoncekroner fra de klassiske medier, siger Paw Saxgren.

Forsiden lige nu

"Vi har trukket det korteste strå"

Ønsket om nye kræfter og endnu tættere fokus på medieforretningen kostede i går Lasse Bolander formandsposten i Nordjyske Medier. Vemodigt og ærgerligt, men det er ejerens ret at gøre, siger den nu forhenværende formand.

Lasse Bolander stopper som formand for Nordjyske Medier

Den nordjyske aviskoncern går efter en ekstraordinær generalforsamling på jagt efter nye kræfter til bestyrelsen og udskifter både formand og næstformand. Det sker for at fokusere yderligere ind på kerneforretningen, siger formand for ejerselskab.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere