MediaWatch

Svensk techmedie fordobler næsten omsætningen

Omsætningen i 2017 overgår de mål, som svenske Breakit satte, da investorer skulle skyde flere penge i selskabet. Samtidig skrumper underskuddet.

Indtjeningen har fart på i det svenske techmedie Breakit. Selskabet bag mediet, Lundell och Aronsson Media AB, kommer nemlig ud af 2017 med en omsætning på ca. 12 mio. svenske kroner (9 mio. dkk.). Det skriver Stefan Lundell, som er medstifter, i en leder i Breakit.

Dermed vil omsætningen være tæt på fordoblet i forhold til 2016. Her landede toplinjen på 6,8 mio. svenske kr. (5,3 mio. dkk.) i 2016, mens den i 2015 var på 1,8 mio. svenske kr. (1,4 mio. dkk.).

Omsætningen overgår tilmed de forventninger, som Breakit-stifterne havde til året, da de i foråret mødtes med investorer med henblik på at tilføre mediet kapital. Dengang forventede Breakit, at toplinjen ville lande på 10 mio. svenske kr.

Når 2017 er omme, kan Breakit og mediets investorer desuden glæde sig over, at bundlinjen er mindre rød end tidligere. I 2016 fik Breakit et underskud på 1,5 mio. svenske kr. (1,2 mio. dkk.), men i 2017 vil underskuddet være skrumpet til 0,5 mio. svenske. kr., skriver Stefan Lundell.

Målet er dog ikke at gå i plus foreløbig, skriver Stefan Lundell.

"Nu er vi er ved at forberede en ny, stærk salgsvækst i 2018, og jeg kan allerede nu love nye milliontab. Eller rettere sagt jeg ved, at Breakit vil fortsætte med give tab de næste år. Forklaringen er enkel: Vækst koster og skal skabe lønsomhed på lang sigt," skriver Stefan Lundell.

Breakit blev grundlagt i januar 2015 af to tidligere journalister på Dagens Industri Stefan Lundell og Olle Aronsson samt iværksætteren Eric Gisaeus og er en del af en større bølge af startup-selskaber i nabolandet.

Det svenske medie lever af indtægter fra annoncer og events. Den største generator bag omsætningsvæksten i 2016 var native annonce - altså sponsoreret indhold - på sitet.

Forsiden lige nu

Venstre er åbne for at lade ugeaviser få del i mediestøtte

Regeringspartiet holder døren åben for at lade lokale ugeaviser få del i mediestøtten og vil øremærke en del af en ny public service-pulje til den lokale dækning, fortæller medieordfører Britt Bager. Hun kan hverken be- eller afkræfte et udspil om besparelse på 12,5 pct. af DR.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere