MediaWatch

Undersøgelse: Annoncører skal se kritisk på digitale medier

Det kan betale sig for annoncører at se bort fra den digitale hype og flytte annoncekroner til print og radio, lyder det fra analysevirksomhed.

Annoncører kan med fordel flytte annoncekroner fra digitale aktiviteter til print og radio for på den måde at øge den medieskabte profit.

Sådan lyder det i en undersøgelse, De Lokale Ugeaviser har bestilt, fra analysevirksomheden Data Intelligence, som er et datterselskab i GroupM.

"Det kan godt betale sig for annoncører at se bort fra den digitale hype og rette et kritisk blik på balancen mellem digital og andre medier," siger Jesper Dam Nielsen, direktør og partner i Data Intelligence, i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen ser på afkastet på tværs af alle medier af annoncering og viser, at annoncører kan hæve den medieskabte profit, hvis de omallokerer penge fra digitale aktiviteter, især display, til print og radio. Ifølge Data Intelligence ender annoncører nemlig ofte med at ramme meget smalt og meget dyrt, når de annoncerer i digitale medier.

Derfor bør annoncører i gennemsnit ikke allokere mere end 20-40 pct. af budgettet til digitale aktiviteter, hvis målsætningen er at maximere både ROI og afkast.

Data Intelligences beregninger tager udgangspunkt i 2015 og 2016 og er baseret på selskabets egen ROI-database.

Forsiden lige nu

"Vi har trukket det korteste strå"

Ønsket om nye kræfter og endnu tættere fokus på medieforretningen kostede i går Lasse Bolander formandsposten i Nordjyske Medier. Vemodigt og ærgerligt, men det er ejerens ret at gøre, siger den nu forhenværende formand.

Lasse Bolander stopper som formand for Nordjyske Medier

Den nordjyske aviskoncern går efter en ekstraordinær generalforsamling på jagt efter nye kræfter til bestyrelsen og udskifter både formand og næstformand. Det sker for at fokusere yderligere ind på kerneforretningen, siger formand for ejerselskab.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere