MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
blade.jpg

Fagbladenes annoncefald tog til i styrke i 2016

Annonceomsætningen gik 6 pct. tilbage for specialmedierne sidste år, viser ny opgørelse. Det er et væsentligt større fald end året forinden.

AF

Selvom specialmedierne fik rettet op på faldet i annonceomsætningen i slutningen af 2016 efter et første halvår med stejl nedgang, ender året stadig med et minus.

Annonceomsætningen for landets fagblade, tidsskrifter og foreningsblade faldt samlet set med 6 pct. i 2016 i forhold til året før, efter at tilbagegangen i årets første kvartaler viste henholdsvis 10 pct. og 7 pct. Det viser Danske Mediers Annoncebarometer, der er baseret på indberetninger fra udgiverne.

Dermed er tilbagegangen på annoncesalget accelereret noget siden sidste år, hvor udgivelsesgruppen kun måtte notere et fald i omsætningen på 2 pct. fordelt over de fire kvartaler i 2015.

Det fremgår af opgørelsen, at annoncer i de trykte udgivelser stadig udgør langt den vigtigste indtægtskilde for specialmedierne, mens det digitale annoncesalg har tabt indflydelse til stillingsannoncerne.

67,5 pct. af udgivelsernes annonceindtægter kom således fra printannoncer i 2016, hvilket var en marginal stigning fra 67,2 pct. året inden. Til gengæld faldt andelen af de digitale annoncer til kun at udgøre 15,1 pct., hvor de i 2015 stod for 22,1 pct. af omsætningen.

Stillingsannoncerne udgjorde dermed et større ben i annonceforretningen sidste år, hvor de stod for 17,4 pct. af annoncesalget mod 10,7 pct. det foregående år.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her