MediaWatch

Fagbladenes annoncefald tog til i styrke i 2016

Annonceomsætningen gik 6 pct. tilbage for specialmedierne sidste år, viser ny opgørelse. Det er et væsentligt større fald end året forinden.

Selvom specialmedierne fik rettet op på faldet i annonceomsætningen i slutningen af 2016 efter et første halvår med stejl nedgang, ender året stadig med et minus.

Annonceomsætningen for landets fagblade, tidsskrifter og foreningsblade faldt samlet set med 6 pct. i 2016 i forhold til året før, efter at tilbagegangen i årets første kvartaler viste henholdsvis 10 pct. og 7 pct. Det viser Danske Mediers Annoncebarometer, der er baseret på indberetninger fra udgiverne.

Dermed er tilbagegangen på annoncesalget accelereret noget siden sidste år, hvor udgivelsesgruppen kun måtte notere et fald i omsætningen på 2 pct. fordelt over de fire kvartaler i 2015.

Det fremgår af opgørelsen, at annoncer i de trykte udgivelser stadig udgør langt den vigtigste indtægtskilde for specialmedierne, mens det digitale annoncesalg har tabt indflydelse til stillingsannoncerne.

67,5 pct. af udgivelsernes annonceindtægter kom således fra printannoncer i 2016, hvilket var en marginal stigning fra 67,2 pct. året inden. Til gengæld faldt andelen af de digitale annoncer til kun at udgøre 15,1 pct., hvor de i 2015 stod for 22,1 pct. af omsætningen.

Stillingsannoncerne udgjorde dermed et større ben i annonceforretningen sidste år, hvor de stod for 17,4 pct. af annoncesalget mod 10,7 pct. det foregående år.

Forsiden lige nu

Seneste Ugeblade & Magasiner

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere