MediaWatch

Fagblade stabiliserer annoncesalg efter fald

Efteråret bød på bedring for fagblade og tidskrifter, der efter nedgang i første halvår så en opbremsning i det nedadgående annoncesalg.

Specialmedierne bremsede faldet i annonceomsætningen i efteråret efter en periode med nedgang, skriver Danske Medier.

Indberetningerne til Danske Mediers annoncebarometer for den store brogede gruppe af fagblade, tidsskrifter, forenings- og medlemblade viser, at annoncesalget landede i indeks 99 i tredje kvartal - mod en tilbagegang på henholdsvis 10 pct. og 7 pct. i første og andet kvartal.

Samlet set bød udviklingen i de tre første kvartaler på et fald på 6 pct.

Mediegruppen er fortsat printtung, når det gælder annoncesalget. 16 pct. af omsætningen er genereret fra digitale platforme i tredje kvartal, mens jobannoncering stod for 15 pct. og den traditionelle tekstannoncering udgjorde de resterende 69 pct.

Udviklingen i specialmediernes annonceomsætning. Kilde: Danske Mediers Annoncebarometer.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Ugeblade & Magasiner

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere