MediaWatch

Rigmor Zobel kræver 70.000 kr. af Se og Hør

Se og Hør skal betale en godtgørelse til advokat Rigmor Zobel og hendes to børn, mener Zobels advokat.

Kendissen Rigmor Zobel kræver 70.000 kr. i godtgørelse af Se og Hør for en række artikler, som ugebladet har skrevet om kendis-advokaten og hendes to børn.

Det oplyser Brian Larsen, Rigmor Zobels advokat, ved et retsmøde i Retten på Frederiksberg tirsdag. De 70.000 kr. dækker en samlet godtgørelse til Rigmor Zobel og hendes to børn.

Advokaten henviser til en tidligere sag, hvor tv-værten Andrea Rudolph fik 75.000 kroner i godtgørelse, efter bladet bragte topløse billeder af hende.

"Retspraksis er, at godtgørelsesbeløb for tort stiger. Med henvendelse til den dom bør man her finde en udmåling i nogenlunde samme karakter," siger Brian Larsen.

Kritik i Pressenævnet

I retten tirsdag er Rigmor Zobel ikke selv til stede, men advokat Brian Larsen kritiserer Se og Hør for flere artikler.

Artiklerne blev bragt i oktober 2014 i forbindelse med en mindre færdselssag, hvor Rigmor Zobel blev frikendt. Sagen handlede om, hvorvidt Rigmor Zobel havde kørt i bil med datteren, uden pigen havde sele på.

Advokatens kritik af dækningen læner sig i høj grad op af en afgørelse fra Pressenævnet fra januar 2015.

I en afgørelse kritiserede nævnet Se og Hør for, at bladet omtalte to børn uden forældrenes tilladelse. Desuden kunne en formulering give læserne det indtryk, at Rigmor Zobel havde være fængslet, hvilket ikke var tilfældet.

Chefredaktøren på Se og Hør, Niels Pinborg, mener dog ikke, at ugebladet skal betale godtgørelse.

"Det er selvfølgelig interessant, at vi har et af de mest celebre navne på en retsliste."

"Vi vil gerne afspejle, at dem øverst i samfundet også bare er almindelige mennesker med almindelige problemer," siger chefredaktøren i retten.

Flere kendte har tidligere sagsøgt ugebladet. For tre år siden fik Anders Lund Madsen eksempelvis tilkendt en godtgørelse på 100.000 kr.

Desuden har Se og Hør været i vælten i en offentlig straffesag på grund af misbrug af fortrolige kreditoplysninger om kendte personer.

Blandt andet er to tidligere chefredaktører og flere medarbejdere blevet dømt af Retten i Glostrup.

Der falder dom i Rigmor Zobels sag mod ugebladet 13. januar.

/ritzau/

Forsiden lige nu

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Test din MediaIQ

Har du fulgt ordentligt med i mediebranchen i den seneste uge? Ellers har du chancen for at blive opdateret og testet her - og vinde en iPad.

Seneste Ugeblade & Magasiner

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere