MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
Aller huset.jpg

Aller Media kommer ud med nyt underskud

Trods omsætningsvækst kommer landets største ugebladsudgiver ud med et underskud på 17,6 mio. kr. i seneste regnskabsår.

AF

Aller Media A/S

Hovedtal for Aller Media A/S 2014/15 i mio. kr. (2013/14) (2012/13)

  • Nettoomsætning:1.544 (1.295) (1.117)
  • EBITDA: 21.9 (23) (71)
  • Finansielle poster: 5.3 (-4,2) (20)
  • Resultat før skat: -16 (-7,9) (88)
  • Årets resultat: -17,6 (-8,5) (66)
Aller Media fik en pæn vækst i omsætningen på 19 pct. til 1,54 mia. kr. i det seneste regnskabsår, der løber fra 1. oktober til 30. september.

Driftsresultatet fulgte til gengæld ikke med, men faldt fra 23,7 mio. kr. til 21 mio. kr. Årets resultat blev minus 17,6 mio. kr. Det skriver Aller i en pressemeddelelse.

Væksten på toplinjen drives af investeringerne i rejsebranchen og media marketing services, mens omstruktureringer, ændringer i momsloven samt investeringer i den fortsatte udvikling af koncernen kostede på bundlinjen, skriver koncernen.

”Jeg er tilfreds med, at vi har fået konsolideret vores aktiviteter inden for rejser og media marketing services med seks stærke selskaber, så vi fremadrettet har fået etableret et bredere grundlag for vækst og en stabil indtjening i koncernen som helhed,” udtaler adm. direktør Pål Thore Krosby i meddelelsen og fortsætter:

”Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at væksten på toplinjen endnu ikke er lønsom, men inden for alle tre forretningsben var det nødvendigt at gennemføre nogle strategi- og organisationsjusteringer, så vores virksomhed er tilpasset markedsvilkårene," siger Pål Thore Krosby.

Aller Media har i løbet af året bl.a. lukket ugebladet Kig Ind samt koncernens innovationsafdeling, der med tidligere direktør Pernille Aalund i spidsen skulle skabe ny digital omsætning. 11 medarbejdere blev i den forbindelse afskediget.   

"Det er ekstraordinære omkostninger relateret hertil, som sammen med udgifterne til den ændrede momslov der slår negativt ud på bundlinjen,” siger topchefen med henvisning til, at regeringen sidste år ændrede momsreglerne, så magasiner sendt fra lande uden for EU til danske abonnenter i dag også er pålagt moms.

Skal kapitalisere på investeringer

Aller Media har igennem de seneste år foretaget flere opkøb på rejsemarkedet i forbindelse med koncernens udviklingsstrategi, "Safari", der har ført til etableringen af den nye division Aller Leisure.

I det seneste regnskabsår har Aller opkøbt rejseselskabet Nilles Rejser samt resten af Nyhavn Rejser. Derudover tæller Aller Leisure selskabet Kulturrejser Europa.

Samtidig har Aller udvidet inden for content marketing med købet af bureauet Datagraf i 2013, der i dag er en del af Allers content marketing-forretning, ACP.

”De seneste tre års investeringer har styrket koncernens samlede markedsposition og udvidet vores markedsforståelse, så vi ude i alle afdelinger og brands arbejder på at skabe flere nye produkter og tjenester, som opstår i krydsfeltet mellem de forskellige forretningsben. Det giver os nogle redaktionelle og kommercielle muligheder, som er de færreste mediehuse forundt,” siger Pål Thore Krosby i meddelelsen.

”Jeg kunne godt have ønsket mig, at vi tidligere i processen havde været dygtigere til at kapitalisere på denne udviklingskraft, men det har taget lidt længere tid end forventet at omstille vores organisation til at eksekvere på strategien. Det er vi nået rigtigt langt med nu. I 2016 kommer vi derfor til at skrue ned for investeringsniveauet og fokusere skarpt på vores indtægtsstrømme, så vi i endnu højere grad får realiseret det store kommercielle potentiale, vores nuværende opkøb har givet os,” fortsætter Pål Thore Krosby.

Venter positivt resultat

Sidste år fik Aller Media også en resultatmæssig lussing med et underskud på 7,9 mio. kr. som en følge af udgifter i forbindelse med Se og Hør-sagen, investeringer og omstruktureringer, der bl.a. omfattede lukning af flere titler.

Ifølge pressemeddelelsen er Aller Media kommet godt fra start i det nye regnskabsår for 2015/2016 og har i de tre første måneder realiseret en tilfredsstillende omsætning og indtjening.

For hele regnskabsåret 2015/2016 forventer Aller Media en nettoomsætning, der er lidt over sidste års niveau og et tilfredsstillende og positivt resultat på bundlinjen.

Aller-regnskab i minus efter Se og Hør-sag

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her