MediaWatch

TDC's tv-forretning bakker trods tiltag for at holde på kunderne

TDC mister kunder, men fastholder markedsandel på tv-markedet, siger finansdirektør. Nye tiltag skal holde kunderne i butikken.

Stig Pastwa, finansdirektør, TDC.

TDC's tv-forretning i Yousee tabte igen luft i tredje kvartal, da 18.000 kunder helt droppede tv-pakken, mens en stadig stigende del af abonnenterne skiftede til de billigste løsninger.

Selskabets omsætning fra tv faldt i kvartalet til 1022 mio. kr. fra 1060 mio. kr. sidste år, viser regnskabet for tredje kvartal, der er offentliggjort tirsdag.

"De seneste års udvikling er fortsat, men den er ikke accelereret i kvartalet. Det er en underliggende trend i tv-markedet, og derfor har vi også fastholdt vores markedsandel, selv om vi har mistet kunder," siger TDC's finansdirektør, Stig Pastwa.

Flere tager mindste tv-pakke

Ud over kundetabet afslører regnskabet, at andelen af tv-kunder, der har den mindste tv-pakke, steg til 34,6 pct. fra. 33,8 pct. i andet kvartal og 31,7 pct. i tredje kvartal 2016.

"TDC har kørt en del kampagner på tv-bokse på det seneste, og der var nok en forhåbning om, at TDC kunne holde lidt bedre på kunderne," siger Michael Friis Jørgensen, der er aktieanalytiker i Alm. Brand.

"Man må nok bare sige, at TDC er oppe mod nogle globale tendenser, hvor flere og flere vælger streaming og klipper kablerne til deres tv-abonnement."

"Det er en tendens, som nok er umulig at vende, og TDC skal forsøge at bremse udviklingen, men det har selskabet indtil videre ikke rigtig haft succes med," siger han.

Finansdirektør Stig Pastwa påpeger, at TDC forsøger at holde på tv-kunderne ved at lancere flere forskellige produkter.

Senest har TDC søsat et fordelsprogram, som giver kunder med flere produkter - mobil, tv og bredbånd - mulighed for at vælge nogle gratis ekstratjenester.

Derudover forsøger selskabet at få flere kunder til at eje en tv-boks - ud fra en tankegang om, at det holder bedre på kunderne - og den andel steg til 32,3 pct. i tredje kvartal fra 28,5 pct. sidste år. Desuden er tv-pakkerne blevet gjorde mere fleksible med mulighed for valgfrie kanaler.

"Vi tror, at vi skal skabe så meget fleksibilitet for vores kunder som muligt, fordi billedet hele tiden flytter sig i markedet," siger Stig Pastwa.

Analytiker: Tiltag virker næppe

Hos Sydbank anerkender aktieanalytiker Morten Imsgard TDC's forsøg holde kunderne inde i folden, men han er ikke sikker på, at det vil ændre billedet.

"Tv i Danmark er stadig et stort problem for TDC. Der er nye tiltag i gang, der skal få kunderne til at blive."

"Og det er interessant, om det vil lykkes, for der er behov for at bremse kundeflugten. TDC forsøger at få flere loyale kunder, hvor de laver programmer, der skal hegne kunderne ind - men spørgsmålet er, om det er nok," siger Morten Imsgard.

TDC har samlet 1,32 mio. tv-kunder, hvilket er 70.000 færre end for et år siden.

Tirsdag formiddag falder TDC-aktien 1,3 pct. til 37,48 kr., og Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand vurderer, at det særligt er tv-forretningen, som stikker ud i et regnskab uden de store overraskelser.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Test din MediaIQ

Har du fulgt ordentligt med i mediebranchen i den seneste uge? Ellers har du chancen for at blive opdateret og testet her - og vinde en iPad.

Seneste TV

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere