MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
Mette Bock Jens Dresling.jpg Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

Bock: Mediernes krise handler om distribution

Kulturminister Mette Bock vil zoome ind på distributionen af dansk indhold, så det også når de unge, i de kommende medieforhandlinger og varsler samtidig ændring af mediestøtten.

AF

Brugerne elsker danske programmer og journalistik - og der er heldigvis også masser af godt medieindhold i aviser, tv og radio. Når krisen alligevel kradser i mediebranchen, handler det primært om distribution - at indholdet ikke altid er der, hvor brugerne er. Sådan lyder analysen fra kulturminister Mette Bock (LA), der i en kronik i dagens Berlingske samler op på resultatet af de 4490 input fra borgerne om deres ønsker til fremtidens medieindhold, som kulturministeriet har fået ind med kampagnen Antennerne Ude, der blev rundet af torsdag.  

"Mediernes primære krise er snarere en distributionskrise. Indholdet og publikum er der – men mødet mellem indhold og borgere er under pres. Vores medievaner har ændret sig voldsomt, og kampen om opmærksomheden er blevet større. Generationerne er i vidt forskellige medievirkeligheder," skriver Mette Bock i kronikken.

Det er vi nødt til at forholde os til

Hun uddyber, at hun ser det som en bunden opgave for politikerne at forholde sig til den generationskløft, der er i medieforbruget, når der skal indgås en ny medieaftale næste år.

"Mange børn og unge bruger mest tid på nye platforme som Snapchat, musical.ly og YouTube, hvor de bliver underholdt og følger andre unge. For mange af dem virker det helt besynderligt, at danske udsendelser udløber på DR's hjemmeside, inden de har fået dem set, eller at man ikke bare kan få "Skam" på Snappen eller "Ultra News" i feeded på YouTube," skriver hun.

Bliver der ikke bygget bro mellem generationerne, så de har adgang til det samme danske indhold uanset om de ser tv eller er på Snapchat, risikerer fællesskabet af slå revner, mener ministeren.

"Generationskløften i mediebruget må vi politikere og medier simpelthen forholde os til. For netop fællesskab "om det vi ser" er et gennemgående tema i mange af de bidrag, vi har fået på antennerneude.dk. Det danske indhold kan tilbyde noget fællesskab og hygge i familierne, som ellers er gået tabt."

Mediestøtten skal sammensættes anderledes

Mette Bock slår også fast i kronikken, at det er nødvendigt at understøtte produktionen af dansk journalistisk og kvalitetsindhold, men at mediestøtte skal have en overhaling.

"I et lille sprogområde som det danske er der nogle funktioner, som vi bliver nødt til at understøtte. Markedet kan levere rigtig meget – også mere end vi lader det levere i dag – men det kan ikke levere alt. Og vi skal helt sikkert sammensætte mediestøtten på en anden måde, end vi gør i dag."

Regeringen kommer med sit mediepolitiske udspil efter nytår, forud for forårets forhandlinger om en ny medieaftale, der skal træde i kraft i 2018.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her