MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
POLFOTO_25518398.jpg Foto: /ritzau/Niels Hougaard

Bureau: Svensk tv-konflikt koster Discovery dyrt

Annoncører rammes af Discoverys konflikt med Com Hem i Sverige, og det får formentlig økonomiske konsekvenser for Discovery, vurderer mediebureau.

AF

I elleve dage har 1,8 mio. svenske husstande været uden Discoverys kanaler som en konsekvens af en igangværende konflikt mellem tv-selskabet og tv-distributøren Com Hem. Konflikten kan få økonomiske konsekvenser for især Discovery, siger flere eksperter til Resume.

Det skyldes, at de annoncører, som har købt reklameplads på tv-stationens kanaler, ikke får valuta for pengene.

"Det er meget sandsynligt, at Discovery kommer til at betale tilbage (til annoncører, red.). Enten ved at udsætte betalingen eller tilbagebetale udeblevne leveringer. Sidstnævnte er mest sandsynligt. Eftersom tv-kanalerne har været fuldt bookede længe, har annoncører begrænsede muligheder for at omfordele investeringer inden for mediet," siger Johnnie Åkerström, partner i mediebureauet Bizkit Havas, til Resume.

Han vurderer, at Discovery taber i omegnen af 1,5 mio. svenske kr. om dagen i reklameindtægter, mens konflikten kan påvirke Com Hems muligheder for at holde på sine kunder på sigt.

Konfliken er et resultat af, at parternes seneste distributionsaftale udløb ved udgangen af august, og at det ikke er lykkedes for de to selskaber at blive enige om en ny aftale.

Discovery erkender da også, at konflikten påvirker forretningen.

"Selvfølgelig påvirker det vores forretning ikke at have en aftale med den dominerende distributør, som kontrollerer 50 pct. af markedet," siger Dan Panas, presse- og kommunikationschef i Discovery Networks Sverige, til Resume.

Ud over Com Hems kunder er også kunderne hos svenske Boxer berørt. Det skyldes, at Com Hem i 2016 købte den svenske del af Boxer. Til gengæld er de danske Boxer-kunder ikke berørt af den svenske uenighed.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her