MediaWatch

TDC-chef om tabte tv-kunder: Vi fastholder markedspositionen

TDC tabte 23.000 tv-kunder i andet kvartal, men adm. direktør mener ikke, det er overraskende, og er tilfreds med at fastholde markedsandel.

Pernille Erenbjerg, adm. direktør, TDC.

Selv om TDC igen måtte se mange tusinde tv-kunder droppe deres abonnement i andet kvartal, så er selskabet overordnet set positiv omkring udviklingen i den del af forretningen.

Selve markedet er faldende, og derfor handler det om at begrænse skaderne af ændrede tv-vaner, hvor streamingtjenester som Netflix og HBO Nordic har vundet indpas til fordel for almindelig tv-sening foran flimmerkassen.

"Der er intet overraskende i, at tv-markedet er i fald, men i år foregår det hurtigere, end vi har set tidligere. Vi er tilfredse med at fastholde vores markedsandel, så på den vis gør vi det godt nok, men vi må bare erkende, at det er et faldende marked," siger TDC's adm. direktør, Pernille Erenbjerg, efter regnskabet for andet kvartal.

TDC tabte i andet kvartal 23.000 tv-kunder. Selskabet havde allerede i forbindelse med seneste regnskab i maj varslet, at det havde tabt en stor aftale med 8000 kunder, som ville få effekt i andet kvartal. Markedsandelen på det danske marked ligger fortsat på 56 pct.

Flere vælger mindste pakke

Samtidig steg andelen af tv-kunder, der kun har den mindste tv-pakke, til 33,8 pct. fra. 32,8 pct. i første kvartal og 30,9 pct. i andet kvartal sidste år.

Det er problematisk for TDC, da et skifte til den mindste pakke både giver færre indtægter, men også ofte er det sidste skridt, inden kunderne helt dropper at have et tv-abonnement.

TDC forsøger som et modsvar at øge andelen af kunder, der har en tv-boks fra selskabet, da det begrænser opsigelserne. 31,4 pct. har en boks installeret, og det er en stigning fra 27,9 pct. for et år siden.

"Vi giver den fuld gas for at få flere kunder til at vælge boksen med forskellige kampagner. Vi kan se, at mere end 80 pct. af nysalget i vores tv-forretning har en boks med, og vi kommer fra et niveau omkring 30 pct. Det er et markant skifte," siger Pernille Erenbjerg.

Omsætningen i TDC's tv-forretning faldt i andet kvartal til 1040 mio. kr. fra 1062 mio. kr. i samme periode året før, mens bruttofortjenesten dykkede til 530 mio. kr. fra 544 mio. kr.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste TV

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere