MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
POLFOTO_5887547.jpg Foto: Morten Flarup/Polfoto/Arkiv

Danskerne bruger flest timer foran tv'et søndag

Der er over en halv times forskel på, hvor lang tid gennemsnitsdanskeren bruger foran fjernsynet, hvis man sammenligner torsdag og søndag. Også for radio svinger forbruget - men med omvendt fortegn.

AF

Det er ikke helt uvæsentligt, hvilken ugedag der slås ned på, hvis man skal kortlægge danskernes forbrug af tv og radio. Det fremgår af en ny opgørelse fra DR Medieforskning over danskernes radio- og tv-forbrug i 2016. Den viser, at vi om søndagen i gennemsnit bruger 34 minutter mere foran tv'et sammenlignet med torsdag, som er ugedagen, hvor der bliver brugt færrest minutter foran skærmen.

Samlet set brugte gennemsnitsdanskeren over tre år 180 minutter - altså tre timer - foran tv-skærmen om søndagen, som topper ranglisten for de syv dage. Om torsdagen var gennemsnittet "kun" 146 minutter. Både fredag og lørdag kommer ind på listens andenplads med 160 minutters tv-kiggeri, skriver DR i meddelelsen.

"Der er ikke enorme forskelle på tv-seningen tirsdage, onsdage og torsdage, hvorimod mandagen lidt mere er en hjemmedag end resten af ugens hverdage. Omvendt er torsdagen måske en dag, hvor folk sådan generelt er lidt mere ude til aftaler og sociale sammenkomster, fordi fredagen for flere er kort på arbejdet, og weekenden snart indfinder sig. Det kan muligvis også have lidt af skylden for, at ”Lille fredag” ikke er noget særligt i tv-sammenhæng," lyder et bud på en forklaring fra Henrik Gregor Knudsen, DR Medieforskning, til DR.

Radioudsving på 27 minutter

Lige omvendt står det til for danskernes radioforbrug, der fordeler sig således, at søndag er dagen, hvor vi bruger mindst tid på at høre radio, helt præcist 96 minutter. Både tirsdag, onsdag og fredag genererer den største radiolytning med 123 minutters forbrug, marginalt over mandag og torsdag.

Ifølge Dennis Christensen, leder af DR Medieforskning, indikerer tallene, at tv generelt står stærkest, når danskerne holder fri, mens radio er stærkest, når de arbejder, skriver DR.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her