MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
119243885.jpg DR's seer- og lytterredaktør, Jesper Termansen. | Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR

DR erkender fejl og ubalance i P1-dokumentar

P1-dokumentaren "Løgnen om Operation Bøllebank" rummede flere journalistiske fejltrin, konkluderer DR-vagthund, der giver en klager medhold. Redaktionschef erkender flere mangler.

AF

Manglende dokumentation, dækning, forelæggelse og kildebalance. Dokumentaren "Løgnen om Operation Bøllebank", der blev sendt på P1 i begyndelsen af januar og er produceret af P1 Dokumentar, ramte på flere punkter journalistisk forbi skriven, skriver DR's seer og lytterredaktør.

Efter at have modtaget en klage over dokumentaren har DR's etiske og journalistiske vagthund, Jesper Termansen, gennemgået programmet og vurderet, at dokumentaren indeholder en række afgørende fejl, der gør, at klager får medhold i sin kritik.

For det første var der ikke dækning for programmets titel - fordi påstanden om en "løgn" ikke dokumenteres, vurderer lytter- og seerredaktøren. Derudover fremsatte dokumentaren påstande om, at klager skulle drikke. Påstanden bliver dog hverken forelagt klager eller dokumenteret i programmet, hvor påstanden indgår i programmets undersøgelse af, om der skete et ledelsesmæssigt svigt under den danske militære indsats "Operation Bøllebank", der fandt sted i 1994 i Bosnien.

Endelig var vægtningen af kilder ikke afbalanceret, mener Jesper Termansen.

Generaldirektør er enig

Redaktionschefen bag dokumentaren erkender fejlene - også "at der i dokumentaren burde have optrådt en kilde, ud over klager selv, som gav udtryk for en anden opfattelse af, hvem der gav ordre til at åbne ild mod serberne, end den opfattelse, som DR's kilder gav udtryk for."

"Lytternes og seernes redaktør konkluderer, at DR var i sin ret til at afprøve nogle kontroversielle påstande om hændelsesforløbet, men har ikke udvist den fornødne omhu med at efterprøve og dokumentere fremsatte påstande undervejs i dokumentaren. Forelæggelsen af den krænkende påstand om druk fandt heller ikke sted, hvilket var en fejl, sådan som redaktionen har erkendt."

DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn er enig i konklusionen, skriver DR.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her