MediaWatch

Medieforlig skal klæde flere på til at lave tv

Næste medieforlig bør sætte penge af til at lære danskerne at bruge levende billeder og lyd på tv, skriver redaktør på Kanal Hovedstaden, der selv har et bud på at styrke borgerinddragelsen.

Borgerne bør have bedre muligheder for at lære at lave tv selv og bidrage til samfundsdebatten ved at lave medieindhold, mener redaktør på Kanal Hovedstaden, Claus Sørensen

Dialog og borgerinddragelse er fundamentet for et velfungerende demokratisk samfund. Derfor er borgernes frie demokratiske adgang til tv-mediet fundamentalt. Ikkekommercielt lokal-tv er på borgernes side. En medieudvikling med øget dominans af udenlandsk indhold i form af film og tv-serier skaber en fremmedgørelse og svækkelse af forholdet til lokal samfundet, hvorfor det er vigtigt at fremme lokalt indhold og dialog. Det er baggrunden for, at Kanal Hovedstaden har fremsendt debatoplægget ”Digital Folkeoplysning og Public Access" til kulturminister Mette Bock (LA) og Folketingets kulturudvalg som et indspark i debatten om fremtidens danske medieindhold.

Borgere skal bag kameraet

Ikkekommercielt lokal-tv har en unik rolle i Danmark som platform for Public Access (borgernes adgang) til tv-mediet, hvilket skal understøttes gennem uddannelse af borgerne til at bruge tv-mediet. Ikkekommercielt lokal-tv kan med lokal forankring og inddragelse skabe nærhed og kontakt til lokalsamfundet. Mulighederne for at få borgerne til at deltage aktivt i mediebilledet skal øges.

Ikkekommercielt lokal-tv skal kvalitetsudvikles og udgøre en større andel af det samlede danske mediebillede. Uddannelse af borgere til at beherske de elektroniske medier er grundlæggende for at udvikle dialogen i samfundet, både for at den enkelte kan komme til orde, og når foreninger og interessegrupper skal kunne synliggøre deres eksistens, formål og skabe dialog. Med Video Action Learning – hands-on kurser - vil borgerne blive inddraget som medproducenter på lokal-tv.

Projekt Digital Folkeoplysning

Kanal Hovedstaden vil arbejde for at fremme udviklingen af ikkekommercielt lokal-tv, som borgerinddragende massemedie og bruge mulighederne for tættere dialog og bedre tilgængelighed ved brug af flere digitale medier.

Konkret vil vi med et pilotprojekt om ”Digital Folkeoplysning" samarbejde med frivillige organisationer, folkebibliotekerne, oplysningsforbund og it-branchen for at undersøge, hvordan man kan styrke befolkningens adgang til de digitale medier og deres digitale kompetencer. Konceptet web-dialog er f.eks. en metode og et format, der inkluderer befolkningen, samt konvergerer og distribuerer indholdet på tværs af flere digitale medieplatforme.

Den danske kulturarv fra Grundtvig og højskolebevægelsen til folkeoplysning og demokratisk engagement skal være grundlaget for digital dannelse og den digitale deltagelse. I en global verden fyldt med falske nyheder er der brug for konkret lokalt indhold, der styrker sammenhængskraften i Danmark. Dansk digital folkeoplysning skal øge de digitale skaberkompetencer i befolkningen, så de deltager aktivt i samfundsdebatten.

Se på den frivillige idræt

Kære kulturminister Mette Bock og partierne i Folketinget: Lad os bruge ressourcerne i det næste medieforlig anderledes og prioritere befolkningens adgang til at bruge levende billeder og lyd på tv og andre digitale platforme.

Man kan sammenligne mediebranchen med fodbold. Det er bredden, der skaber eliten, da det er mængden af lokale frivillige medienørder, der kan skabe de næste globale indholdsleverandører. Skab venligst en bedre sammenhæng mellem demokratisk deltagelse, medieudviklingen og Danmarks digitale kompetencer.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Information nedlægger stillinger i sparerunde, Børsen har langt om længe landet ny overenskomst, og MediaWatch har skudt gang i en serie om en række store danske annoncører. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste TV

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere