MediaWatch

Private og statsejede medier på Fyn går sammen om valgprojekt

Flere medier samt SDU går sammen om politisk dækning målrettet unge op mod kommunalvalget i november. Målet er at hæve stemmeprocenten blandt 18-25-årige fynboer.

Jacob Kwon, nyhedschef, TV 2 Nyhederne.

En række fynske medier går i efteråret sammen om et journalistisk projekt op til kommunalvalget 21. november. Det oplyser TV 2 i en pressemeddelelse.

Med i projektet er Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, TV 2 Fyn, TV 2 Nyhederne, P4 Fyn, DR Danmark og Syddansk Universitet. Målet er at hæve stemmeprocenten blandt de 18-25-årige i Fyns 10 kommuner. Ved seneste kommunalvalg i 2013 stemte 56 pct. i den aldersgruppe, skriver TV 2 Fyn.

Håbet er at komme i kontakt med de unge mediebrugere og vælgere, og det skal ske ved fælles indsats. Blandt de tanker, som der arbejdes med, er at samle 12-15 medarbejdere fra de involverede parter, som efter sommer skal arbejde sammen som én redaktion og have adgang til det materiale, de enkelte medier producerer

"Her har både lokale og nationale medier en fælles publicistisk mission om at styrke demokratideltagelsen via vores journalistik. Demokrati- og medieprojektet har både en publicistisk og en mediemæssig tilgang – og vi har målsætninger på begge områder," udtaler Jacob Kwon, nyhedschef hos TV 2 Nyhederne, i pressemeddelelsen.

Det journalistiske indhold til de unge målrettes mobile og sociale platforme. Samtidig har projektet som formål at lære mediehusene mere om, hvordan unge mediebrugere forholder sig til nyhedsjournalistik.

"Fyn er ideel til dette eksperiment, fordi alle medieaktører kender og har tillid til hinanden, og Fyns geografi med ti kommuner er en ideel ramme for et publicistisk-demokratisk medieprojekt. Ti procent af Danmarks unge bor i regionen, og Fyn har kendte politiske udfordringer med et centralt universitets- og vækstcenter i Odense og udkantsområder med helt andre problemer," siger direktør Esben Seerup, TV 2 Fyn, i meddelelsen.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste TV

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere