MediaWatch

Danske film havde svært ved at sælge billetter sidste år

Ikke siden 2009 har antallet af solgte billetter til danske film været lavere. Flaskepost fra P lyser dog op.

2016 blev et sløjt år for danske biograffilm. Selv om antallet af biografsæder i Danmark var højere end nogensinde, solgte danskproducerede film kun 2,7 mio. billetter.

Det er ikke set lavere siden 2009 og svarer til en tilbagegang på 1,4 mio. billetter i forhold til de flotte tal, man opnåede i 2015.

Og det skete endda på trods af, at de to mest sete film rent faktisk var danske.

"Flaskepost fra P", der bygger på Jussi Adler-Olsens krimi af samme navn, blev set af hele 688.000 danskere.

Den blev efterfulgt af komedien "Klassefesten 3", der solgte 525.000 billetter.

På tredjepladsen finder man den bedst sælgende amerikanske film, "The Revenant", som trak 341.000 danskere ind i biografmørket.

Det var dog de amerikanske film, der dominerede lærrederne landet over.

De stod for 7,8 mio. af de i alt knap 13 mio. solgte billetter og stod derfor for 60 procent af det samlede salg. Den danske andel udgjorde 21 pct.

I alt havde 36 danske film premiere i 2016 mod 35 året før. Seks af dem solgte mere end 100.000 billetter.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Information nedlægger stillinger i sparerunde, Børsen har langt om længe landet ny overenskomst, og MediaWatch har skudt gang i en serie om en række store danske annoncører. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste TV

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere