MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
Michael Dyrby_TV 2.jpg

3 radikale bud på at forny den politiske dækning

Fra lanceringen af magasinsuccesen "Mogensen & Kristiansen" har TV 2 News lagt linjen for mediernes politiske dækning, men tiden kalder på reform og nytænkning, mener Michael Dyrby.

MICHAEL DYRBY, SELVSTÆNDIG RÅDGIVER OG PRODUCENT HOS MONDAY

Om Michael Dyrby

  • Selvstændig rådgiver i Dyrby & More og producent hos Monday
  • Tidligere nyhedsdirektør for TV 2
Peter Mogensen og Michael Kristiansen lancerede for nylig en ny politisk on-demand tjeneste via facebook - sendt fra herreværelset på en restaurant i København. Konceptet er det velkendte - "Mogensen & Kristiansen" - fra TV 2 News, der nu også sendes via et socialt medie. En helt logisk udvikling i 2017. 

Konceptet blev præsenteret for os - ledelsen på TV 2 News - i foråret 2007 og var ret simpelt. To tidligere spindoktorer (rød/blå) analyserede ugen i dansk politik med et særligt blik på processen, og hvem der tabte og vandt det politiske spil. Det var frækt, direkte og nytænkende for den politiske dækning.

Det er i dag svært at forstå, at vi dengang reelt var i tvivl om, vi turde sende programmet. Men da TV 2 News på det tidspunkt var så meget i krise, at det var nødvendigt at ændre nyhedskanalens koncept, var der ikke så meget at tabe. Historien er velkendt. "Mogensen & Kristiansen" er blevet TV 2 News største succes.

Peter Mogensen og Michael Kristiansen lancerede i denne uge et spin off' af deres velkendte format på TV 2 News, men i eget regi

Programmet kom til at definere hele kanalen og er stadig - her 10 år efter - blandt de mest sete magasinprogrammer på kanalen. Duoen blev så populær, at der blev skabt flere programmer med de to, og danskerne tog det hele til sig. Alle ville være "Mogensen & Kristiansen".

Ensidigt fokus på tabere og kamp

Store dele af den politiske journalistik - især den elektroniske og digitale - er i 2017 endt som kopier af "Mogensen & Kristiansen". Processen og den efterfølgende politiske kamp om sejren er den dominerende historie. Det er ikke en ny konklusion, men dækningen af Ole Birk Olesens kvaler som minister og Thyra Franks fortid på plejehjemmet Lotte må alligevel få de ansvarlige redaktører til at rynke brynene. Ole Birk Olesen har fyldt de elektroniske medier i dagevis udelukkende med fokus på hans muligheder for at overleve. Kan DF tåle hans arrogance? Er oplysningerne kommet for sent? Vil hele LA forlade regeringen?

Baggrunden for hele balladen: Postnords nuværende problemer med at få den statsejede virksomhed til at levere post til hele landet, truslen om reduktion af 4000 danske jobs og statens nødvendige kapitalindsprøjtning er stort set forsvundet fra medierne og skærmen.

Thyra Frank blev i ugevis fulgt af spørgsmål om plejehjemmet Lottes 20 pct. større bevillinger. Først da Radio24syv lavede en gennemgang af plejehjemmets økonomi, blev der stillet spørgsmål ved det faktum, at Lotte var drevet for flere midler end andre plejehjem.

Det kan undre, at Thyra Frank ikke selv tog til genmæle, men det frikender hverken medierne eller de politiske journalister, at den historie fik lov at løbe på et løst grundlag. Men det er tankevækkende, at opgøret med den historie slet ikke kom fra Christiansborg. De var i gang med en ministerstorm primært baseret på oppositionens udtalelser. 

Behovet for fornyelse

Der er brug for et opgør med den nuværende redaktionelle linje i den politiske dækning for at vende tilbage til den væsentlige opgave: at gøre danskerne til mere oplyste borgere. Her kommer tre radikale forslag.

1. Rotationsprincip på redaktionen

Man bliver døv og blind efter mange år på samme redaktion. Man kender det fra andre fagredaktioner, at nysgerrigheden og den daglige undren forsvinder, hvis man benytter for lang tid sammen med hovedkilderne. Det er derfor, det er helt normalt, at korrespondenter maksimalt får otte år på posten. Princippet kendes endda fra Borgen. Enhedslisten har pæn succes med deres rotation, der hele tiden skaber nye politiske talenter. Rotation kendes i øvrigt som en fast del af Forsvaret.

2. Journalisterne ud af Borgen

Et evigt omdiskuteret spørgsmål, fordi det danske parlament har en unik ordning, hvor presse og politikere bor sammen. Der er mange praktiske fordele, men de opvejes efterhånden af den oplevelse af fællesskab, der er etableret mellem politikere og journalister. Det bliver indforstået, og journalistikken har brug for afstand. Også en fysisk afstand, for der skal ske noget. 

3. News skal redefinere sin politiske dækning

News har drevet den voldsomme forøgelse af den politiske dækning af Christiansborg. Jeg vedkender arv og gæld, for jeg har været med det meste af vejen. Men nu er tiden kommet til, at nyhedskanalen skal definere et nyt journalistisk projekt. Luk alle nuværende politiske magasiner, og begynd forfra. Hvorfor? Fordi de andre medier vil følge efter. 

Ole Birk Olesen endte i øvrigt med en "næse", som blev behørigt og naturligt dækket af alle medier. Det kom i øvrigt frem - til stor overraskelse for de politiske journalister - at partiernes finanspolitiske ordførere var fuldt informerede om Postnords dårlige økonomi og kapitalbehov. Men det var også partiernes trafikpolitiske ordførere, der følte sig dårligt informerede i sagen. Peter Mogensen og Michael Kristiansen brugte naturligvis Tirsdagsanalysen på en times gennemgang af sagen, processen og de reelle vindere. Senere kommer de med mere i en on-demand version. De er stadig kongerne i kommentatorland.  

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her