MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
TV 2__Teglholmen__Foto_Henrik_Ohsten-version2.jpg

TV 2 anklages for ufine metoder

En deltager i et nyt TV 2-program føler sig ført bag lyset af tv-stationen, hvor redaktør afviser kritikken. Mediejurist opfordrer ham til gå til pressenævnet.

AF

En deltager i et nyt TV 2-program føler sig ført bag lyset af tv-stationen. Det skriver Avisen.dk.

I programmet "Danmark mod Østeuropa", som TV 2 sender torsdag, bliver to firmaer hyret til at udføre det samme stykke arbejde hos en privat kunde.

Det ene firma, Boas Byg, har overenskomst og bruger danske håndværkere. Det andet firma bruger polske håndværkere uden overenskomst. Udsendelsen konkluderer, at det polske sjak er både hurtigere, bedre og billigere.

Men håndværkerfirmaerne fik ikke at vide inden optagelserne, at de skulle deltage i en konkurrence med temaet danske håndværkere mod østeuropæiske. Det får nu ejeren af Boas Byg, André Boas, til at gå ud med en voldsom kritik af TV 2.

"Jeg har det simpelthen så dårligt med det. Jeg har intet imod østeuropæere, og hvis jeg havde vist, at det var en udsendelse, der skulle sætte os op imod hinanden, ville jeg aldrig havde sagt ja til at medvirke," siger han til Avisen.dk.

Udsendelsen er lavet for TV 2 af produktionsselskabet STV Production.

TV 2-redaktør: Gik efter naturlig reaktion

Hos TV 2 mener redaktør Jes Schrøder ikke, at tv-stationen har gjort noget galt.

"Hvis vi havde fortalt de medvirkende om præmissen fra start, havde vi ikke fået den naturlige reaktion, som vi ønskede. Firmaerne har fået at vide, at de skulle udføre arbejdet, som de normalt ville gøre det, og at der ville blive foretaget en sammenligning. Det var det, de havde brug for at vide," siger han til Avisen.dk.

På Danmarks Medie- og Journalisthøjskole kalder mediejurist Vibeke Borberg sagen for "meget, meget betænkelig" og opfordrer André Boas til at gå til pressenævnet med sagen.

Pressenævnet afviser klager over PSO-dækning

Løkke kritiserer DR for angreb på Den Korte Avis

Rigmor Zobel kræver 70.000 kr. af Se og Hør

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her