MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
Dicte foto Per Arnesen/TV2.jpg Foto: Per Arnesen/TV 2

Rapport sætter beløb på tv-series brandingværdi

Det har givet Aarhus et trecifret millionbeløb at være hjemsted for tv-serien "Dicte", vurderer konsulentfirma.

AF

Det har været en god forretning for Aarhus at danne kulisse om tv-serien "Dicte". Helt nøjagtigt har reklame- og brandingværdien af serien været 137,5 mio. kr., skriver Berlingske Business.

Det er selskabet Edmund Consulting, der for Filmby Aarhus og Den Vestdanske Filmpulje har udarbejdet en rapport om tv-seriens økonomiske effekter. 95 mio. kr., altså langt størstedelen af reklame- og brandingværdien, kommer fra turismen, mens de resterende penge stammer fra pr- og reklameværdi samt direkte værdi af omsætningen ved serien.

"Der en stærk afledt effekt på et enkelt produkt. For tv-serien tjener penge to gange - først til dem der er involveret i produktionen, og derefter virksomheder og lokalmiljøet der får gavn af de mange turister," siger Carsten Holst, chef for Filmby Aarhus, til Berlingske Business.

"Dicte" vises på TV 2 og havde premiere i 2013.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her