MediaWatch

"Lanceringer fra Google og Facebook varsler nye tider"

Sommer 7'eren. Digital direktør i TV 2, Anders Blauenfeldt, peger på ansættelser af folk uden den store medieerfaring som de mest opsigtsvækkende jobskifter i branchen.

Feriefakta

Hvorhen: Vi har lejet en flodbåd i Bourgogne, og jeg påtænker at tage udfordringen op med såvel de forskellige slusesystemer som områdets forskellige rosé-vine. Vi er to familier afsted med fem børn i alt.

Hvor længe: Den varer cirka tre uger. Vi skal forbi Amsterdam nogle dage på vej hjem, hvor gode venner for nyligt er flyttet til, og så må vi se, om et par dage i ødegården i Sverige også kan passes ind.

Hvilke medier: Generelt kan jeg godt lide at læse lokale medier, når jeg er på ferie. Det giver et helt særligt indblik, specielt når man er langt væk hjemmefra. Sidste år var vi rundt i det sydlige Afrika (Botswana og Zambia), og at læse de lokale aviser gjorde indtryk på mig, kan jeg huske. I år kommer jeg til at købe et par franske aviser og sikkert (endnu engang) konkludere, at mit franske er for rustent til at kunne få synderligt meget ud af det.

Q&A:

Hvilken begivenhed i mediebranchen var forårets vigtigste?

"At TV 2 med TV 2 Business for første gang lancerede en ny kanal som ren digital satsning, var en væsentlig begivenhed i egne rækker. Kigger vi bredere og mere internationalt, var de store lanceringer fra Google og Facebook – særligt introduktion af Facebook Live og Youtube Red – interessante begivenheder, der varsler nye tider og nye formater."

Hvilken mediehistorie fik alt for lidt opmærksomhed?

"Et eksempel kunne være overgangen til nye branchemålinger i Danmark. Det, tror jeg, kommer til at betyde ret meget for hele branchen fra 2017, når eksempelvis TV-meter overgår til at være en bredere seermåling. Og den løbende udskydelse af Dansk Online Index skaber efterhånden lidt utålmodighed, kan jeg godt røbe, så nu håber jeg meget, at det kommer i luften umiddelbart efter sommer."

Hvilke mediehistorie fik for meget – som den største ikke-historie?

"Jeg kan ikke lige sætte fingeren på en enkelt historie. Men generelt kan jeg godt føle, at der til tider opstår historier i ren begejstring over de mange digitale muligheder, hvor man glemmer at stille spørgsmål til effekt, ROI (Return on Investment, red.) og langsigtet strategi."

Hvilken beslutning er den sværeste, du har taget, i foråret?

"Jeg startede 1. februar 2016 hos TV 2 og har siden da arbejdet en del med struktur, at få sat det rigtige hold og få prioriteret en række strategiske indsatsområder. Så skulle jeg fremhæve et par svære beslutninger, så har det været organisatoriske i forhold til at vælge de rigtige mennesker til de rigtige opgaver. Det er heldigvis landet ualmindelig godt."

Hvad er den største opgave, der venter på jobbet efter sommerferien?

"Det er ikke én, men en lang række af vigtige opgaver. Både et par store forretningsudviklingsprojekter, som vi kan løfte sløret for på et senere tidspunkt, samt en lang række mere operationelle projekter – og skulle jeg fremhæve et par stykker af disse, så går vi efter sommer i gang med et større redesign–projekt af TV 2 Play, og på tv2.dk søsætter vi et forløb med det formål at få langt flere til at være logget ind, når man bruger tv2.dk og vores apps."

Hvilket jobskifte var det mest opsigtsvækkende i mediebranchen i foråret?

"Som stadig relativt “ny” i branchen oplever jeg, at der et par gode eksempler på at mediebranche-stillinger ikke kun besættes via rotation fra andre mediefirmaer, men rent faktisk sikrer noget input fra andre brancher. Det gælder eksempelvis min gamle TDC kollega Esben Kolind, der tiltrådte som ny bladdirektør hos Jyllands-Posten, og Mette Maix, der med retail-baggrund startede som administrerende direktør hos Berlingske – og så er mit eget jobskifte til TV 2 på en måde del af samme tendens, så jeg er naturligvis helt og aldeles farvet i min analyse."

Hvilket mediespørgsmål mangler at blive stillet?

"Uha, der kan være mange, men et af de mere strategiske spørgsmål, der kommer til at fylde frem mod næste medieforlig, bliver f.eks. hvordan vi skaber de bedste rammevilkår for dansk indhold på digitale platforme?"

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste TV

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere