MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
TV 2 control room (foto Bjørn Inge Karlsen, HM Foto) (1).jpg Foto: PR/Egmont/Bjørn Inge Karlsen/HM Foto

Direktør for TV 2 Norge: Markedet bliver mere krævende

Egmont-ejede TV 2 Norge havde fremgang på toplinjen i 2015 og satte omsætningsrekord, men tv-markedet bliver mere og mere vanskeligt, siger selskabets adm. direktør.

AF

TV 2 Norge kommer ud af 2015 med en omsætning på 3,25 mia. kr. Det er en tilbagegang målt i danske kroner, men en fremgang på lige under 6 pct. målt i norske kroner.

Til gengæld falder resultatet med 46 pct. målt i norske kr. til 442 mio. norske kr. Forklaringen er den, at store engangsindtægter i 2014 trak gevaldigt op. TV 2 Norge ser det generelt som et vanskeligere tv-marked at tjene penge i, skriver Kampanje.

"For tv-aktører som TV 2 er det sådan, at vi oplever både større konkurrence på annoncemarkedet fra globale aktører som Google og Facebook og stærk konkurrence fra globale tv-aktører som Discovery. Det indebærer, at omkostningerne på centrale sportsrettigheder stiger," siger Olav Sandnes, adm. direktør for TV 2 Norge, til Kampanje.

Han fortæller videre, at den nye Premier League-aftale, som TV 2 sikrede sig i efteråret 2015, og som træder i kraft i år, gør den del af TV 2-forretningen mindre lønsom.

Egmont som helhed oplevede fremgang på toplinjen, hvor omsætningen slog rekord og landede på 11,8 mia. kr. Til gengæld faldt resultatet før skat en anelse og landede på 757 mio. kr.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her