MediaWatch

Dansker i spidsen for nordisk produktions-kæmpe

To af de største produktionsselskaber er gået sammen i en storfusion, og det bliver Nordisk Film TV's topchef, der skal lede den nordiske gren af forretningen.

Jacob Houlind, adm. direktør, Banijay Zodiak Nordic

Fusionen mellem produktionsselskaberne Banijay Group og Zodiak Media blev meldt ud allerede i juli 2015, og i denne uge faldt de sidste formaliteter på plads.

I spidsen for fusionens nordiske forgrening, der får navnet Banijay Zodiak Nordic, skal Jacob Houlind stå. Han er i øjeblikket adm. direktør i Nordisk Film TV, som siden 2009 har været ejet af Banijay Group.

Viceadm. direktør bliver Johannes Jensen, der i dag er adm. direktør i Zodiak Medias nordiske afdeling og i produktionsselskabet Yellowbird, der har base i Sverige og hidtil har været ejet af Zodiak Media. Han skal fortsat være topchef i Yellowbird.

Kassemester med titel af CFO bliver Mikael Royson, der i dag bestrider samme stilling i Zodiak Nordic.

"Vi er glade for at kunne annoncere en ægte fusion med en lige blanding af tidligere ledere fra hhv. Zodiak og Banijay Norden i den nye øverste ledelsesgruppe. Både Banijay og Zodiak har haft stor succes i vores region de seneste år og derfor er den positive ting, at ingen part kan eller bør føle sig bedre end den anden," udtaler Jacob Houlind i en pressemeddelelse.

Vil fastholde konkurrencen

Banijay Zodiak Nordic kommer til at stå bag en lang række produktionsselskaber, og de vil fortsætte som separate enheder og udvikle programmer under egne brandnavne.

"Vi vil fortsat fastholde reel konkurrence mellem vores lokale selskaber for at sikre det højest mulige kreative niveau og vedligeholde vores stærke individuelle brands samt ikke mindst fortsætte med at fastholde og inspirere de allerbedste tv-folk i Norden," udtaler Jacob Houlind.

Johannes Jensen, der altså kommer fra Zodiak-delen af det nye selskab, ser frem til samarbejdet med de tidligere konkurrenter i Banijay Group.

"Vores samlede brands gør det muligt for os at dække alle genrer og supplere hinanden bedst muligt på tværs af de nordiske markeder. Vi vil fortsætte med at investere i udvikling af formater og idéer på et endnu højere niveau end hidtil, hvilket giver vores kunder mulighed for at blive endnu mere succesfulde," udtaler Johannes Jensen i pressemeddelelsen.

Selskabet meddeler, at der vil blive fortalt om flere navne i chefstillinger i Banijay Zodiak Nordic inden længe.

Banijay Zodiak Nordic skriver, at selskabet bliver nordisk markedsleder med en forventet årlig omsætning på i omegnen af 180 mio. euro, svarende til over 1,3 mia. kr.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Seneste TV

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere