MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
Vuf_tv2.jpg "Der har tidligere været mange udsagn om, at nu har vi det frie valg," siger cheføkonom i forbrugerrådet om Boxers løfte om frit valg af tv-kanaler - som her TV 2 - per 1. april.

Boxer lover frit valg - Forbrugerrådet vil se det først

Boxer og Stofa har lovet, at deres kunder vil kunne vælge tv-kanaler frit og slippe for store pakker.

RITZAU

Hos Forbrugerrådet Tænk vækker det optimisme, at landets tredjestørste distributør, Boxer TV, har lovet at lade forbrugerne vælge tv-kanaler frit. 

Men cheføkonom Martin Salamon vil se de præcise vilkår på print, inden han stoler på, at der reelt kommer frit valg for forbrugerne. 

"Udmeldingen giver grund til optimisme. Hvis det frie valg virkelig kommer, er det en rigtig god nyhed. Men der har tidligere været mange udsagn om, at nu har vi det frie valg," påpeger cheføkonomen.

"I dag er der stadig bindinger, så du skal købe én kanal, hvis du virkelig gerne vil have en anden. Vi skal se, om de bindinger faktisk forsvinder helt, og om priserne er helt hen i vejret," siger han.

Landets næststørste tv-distributør Stofa har allerede meddelt, at man senere i år vil kunne købe kanalerne enkeltvis, og nu overhaler landets tredjestørste distributør, Boxer TV, indenom med et tilbud om helt frit valg.

"Vi åbner fra 1. april for, at alle 30 kanaler, vi distribuerer, kan købes enkeltvis,"siger Boxer TV's administrerende direktør, Ulf Lund.

Kanalerne vil koste fra 29 kroner stykket og op efter. Hvilke kanaler, der koster hvad, vil blive offentliggjort om et par uger. Det er fortrinsvis de kanaler, der for eksempel har indkøbt dyre sportsrettigheder, som også vil være de dyreste af abonnere på.

Politikere bør holde fokus på frit valg

En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viste sidste år, at tre ud af fire danskere betaler for flere kanaler, end de har brug for. Organisationen førte en kampagne for frit valg, som 11.000 danskere skrev under på.

Hvis det viser sig, at det ikke lykkes distributørerne selv at få indført frit valg, bør politikerne overveje at lovgive på området, mener Martin Salomon, som påpeger, at den største distributør, TDC/Yousee, ikke er kommet med tilsvarende løfter. 

"Indtil alle tv-forbrugere har reelt frit valg, så bør politikerne have det her på nethinden," siger han. 

Boxer sidder på 11 procent af markedet, Stofa på 17 procent, mens hele 53 procent af danskerne har abonnement hos TDC/Yousee. 

Forsker: Streaming ændrer billedet

Streamingtjenester som Netflix, Viaplay og HBO Nordic har gjort danskerne vant til selv at vælge, hvad de vil se, og det gør det svært at sælge ideen om at købe store tv-pakker.

Ifølge leder af DR-medieforskning Dennis Christensen sker opgøret med tv-pakkerne nu, fordi streamingtjenester som Netflix, Viaplay og HBO Nordic har gjort danskerne vant til selv at vælge, hvad de vil se. Det gør det svært at sælge ideen om at købe store tv-pakker.

"De er i et krydspres. Der er et enormt politiske pres for at bryde kabelpakkerne op, og så må man også sige, at forbrugerne i højere og højere grad er blevet vant til at betale for lige præcis det, de vil have," siger medieforskeren. 

"Den teknologiske udvikling betyder, at man i dag har mulighed for at vælge præcis de kanaler og tilbud til, man har lyst til. Ideen om, at man skal sammensætte en stor tv-pakke, kommer naturligt til at ligge længere væk," siger han. 

Men fem procent af danskerne har stort set valgt de traditionelle tv-kanaler fra til fordel for streaming. Det gælder særlig danskere under 30, konkluderede DR Medieforsknings rapport om medieudviklingen i 2015. 

Selv om unge streamer, ser 60 procent af befolkningen stadig næsten udelukkende traditionelt fjernsyn.

Boxers opgav: Solidt overskud

Når Boxer TV nu gennemfører så store ændringer af strategien handler det om selskabet fremtid på det danske marked. 

"Vi har til dato ikke haft et rigtigt overskud i Danmark, men vi er stort set kommet i nul nu. Nu er opgaven, at vi skal have et solidt overskud i 2020. Ellers vil vi ikke forny koncessionen," siger Ulf Lund.

Boxer TV's første mål er at øge mængden af tv-kunder fra i dag godt 300.000 til 400.000 i løbet af en kortere årrække.

Boxer TV, der er ejet af den svenske stat, vandt i 2008, i konkurrence med Telenor og MTG, retten til at distribuere tv via det jordbaserede sendenet i Danmark. De rettigheder udløber i 2020, hvor de så enten skal forlænges eller overgå til en anden distributør.

/ritzau/

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her