MediaWatch

Al-Jazeera lukker sin amerikanske satsning efter få år

Den blev lanceret under massiv bevågenhed, men nu lukker Al-Jazeera America sin tv-station.

Den amerikanske udgave af tv-kanalen Al-Jazeera blev lanceret med pomp og pragt i 2013.

Men nu er det slut. Al-Jazeera America lukker 30. april, oplyser det globale medienetværk i en pressemeddelelse.

Lukningen sker som følge af et forsvindende småt publikum på trods af investeringer på flere hundrede millioner dollar.

Nyhedsbureauet AFP er i besiddelse af et internt notat fra tv-stationens generalsekretær Mostefa Souag.

Her beskriver han for sine ansatte, at beslutningen er truffet som følge af, at Al-Jazeera Americas forretningsmodel "simpelthen ikke er bæredygtig set i lyset af de økonomiske udfordringer i den amerikanske medieverden."

Al-Jazeera betalte 500 millioner dollar for at lancere Al-Jazeera America, der skulle konkurrere med giganterne CNN, Fox News og MSNBC.

Kanalen gik i luften i 2013 efter at have ansat 850 medarbejdere og åbnet 12 filialer i USA.

Al-Jazeera America hyrede dengang højt profilerede journalister fra de erklærede konkurrenter og sendte i begyndelsen 14 timers daglige nyhedsudsendelser.

Men kanalen fik aldrig fat i masserne. Der har ikke været offentliggjort officielle statistikker over seertal, men ifølge AFP var seertallet kun omkring 30.000 for en stor del af kanalens primetime udsendelser.

Al-Jazeera klinger da heller ikke ubetinget godt i amerikanernes ører på grund af sin historie i Mellemøsten, hvor kanalen har vist videoer distribueret af al-Qaeda og Osama bin Laden. Al-Jazeera har således ofte været beskyldt for at være antivestlig.

Kanalen står desuden over for sagsanlæg fra to amerikanske baseballstjerner, der beskylder Al-Jazeera for at have opdigtet anklager mod dem i en meget omtalt sportsdokumentar om doping i amerikansk sport.

Sportsdokumentaren beskrev i december en række sportsfolk, heriblandt en af de største legender i amerikansk fodbold, Peyton Manning, som dopingsyndere.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste TV

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere