MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
POLFOTO_51830625.jpg Rettighederne til bl.a. Premier League er med til at skubbe prisen for et Viaplay-abonnement op. | Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/Polfoto

Dyre sportsrettigheder får Viaplay til at hæve prisen

Med virkning fra februar bliver det dyrere at få adgang til alt indhold på Viaplay. Forklaringen er mere og dyrere sport samt tekniske opgraderinger.

AF

Viaplay-kunder med den fulde pakke skal fra 10. februar slippe 299 kr. hver måned. Hidtil har prisen været 229 kr., og det svarer til en prisstigning på 30 pct.

I en mail til kunderne skriver Viaplay, at prisstigningen skyldes mere sport og dyrere sportsrettigheder.

"Aldrig før har vi satset så meget på sport som nu. Vi har udvidet vores allerede store udbud med rettighederne til La Liga, Serie A, og vi har fornylig forlænget Premier League og Ligue 1. At vi nu ændrer vores priser, hænger sammen med, at du kan se mere sport på Viaplay end nogensinde før, ligesom at omkostningerne for de største sportsrettigheder er steget," skriver Viaplay i mailen til kunderne.

Jessica Sjöberg, kommunikationschef hos Viaplay, oplyser, at stigningen også skyldes tekniske opgraderinger.

"Vi har gjort en stor indsats for at sikre nyt indhold og forlænge eksisterende indhold, såsom Champions League, NHL, Premier League, Serie A og La liga, så vel som sikre, at vores tekniske platform er i stand til at streame hundredvis af timers sport hver uge. Vi vil fortsætte med at at bygge og udvikle den bedste streamingtjeneste til sportselskere. Men at tilføje indhold og forbedre oplevelsen af produktet, uden at det reflekterer sig i prisen, er simpelthen ikke muligt," skriver Jessica Sjöberg i en mail.

Grundpakke på samme niveau

Hvis man kun ønsker at se sport, kan man vælge en pakke, der koster 269 kr. om måneden svarende til en prisstigning på 17 pct. Til gengæld får kunderne ikke adgang til film i Viaplay-universet.

Viaplay-pakken, som indeholder film og serier, vil forblive på samme prisniveau, og det er 89 kr. pr. måned.

Jessica Sjöberg oplyser, at prisen for Viaplay også ændres i andre lande end Danmark. Hvor meget afhænger af forholdene på de enkelte markeder.

Det kommer ikke som et lyn fra en klar himmel, at Viaplay hæver priserne. I efteråret da MTG, der står bag Viaplay, sikrede sig en række store fodboldrettigheder, afviste topchef, Jørgen Madsen Lindemann, ikke, at priserne ville få et nøk opad.

"Vi arbejder konstant på at forbedre produktet, få flere kunder og sikre, at vi driver produktet fremad, som giver os mulighed for at øge priserne," sagde Jørgen Madsen Lindemann på et conference call i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal i oktober.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her