MediaWatch

Kommunalvalg satte sig på en større del af tv-seningen

TV 2 vandt slaget om seerne på valgaftenen tirsdag. Den samlede seerandel for DR's og TV 2's valgdækning gik frem sammenlignet med kommunalvalget i 2013.

945.000 mennesker fulgte i gennemsnit med i tidsrummer 17-01 tirsdag aften, da kommunal- og regionsrådsvalgene gik ind i sin afgørende fase. Det skriver Jyllands-Posten på baggrund af tal fra Kantar Gallup.

Det betyder, at 66,6 pct. af al tv-seningen tirsdag aften gik til kommunalvalget. Det er en pæn stigning i forhold til seneste kommunalvalg i 2013, hvor valget havde en seerandel på 61,2 pct.

Hvis man ser på de to kanalfamilier, der dækkede valget, nemlig DR og TV 2, så løb TV 2 med sejren. Omkring 61 pct. af valgseningen blev lagt på TV 2's kanaler, mens DR satte sig på de resterende 39 pct. Michael Dyrby, selvstændig konsulent og tidligere nyhedsdirektør på TV 2, er ikke overrasket over TV 2's sejr og hæfter sig bl.a. ved, at TV 2 er stærkt tilstede rundt om i landet med de otte TV 2-regioner.

"Kommunalvalget skal være regionernes aften, alt andet ville være en eklatant fiasko. Det er logik for perlehøns, at de skal vinde. Det har de altid gjort. De kan levere fra nærområdet og er blevet professionaliseret betydeligt," siger Michael Dyrby til Jyllands-Posten.

Han roser desuden DR for at trække valgdækningen ud af København. DR havde således valgt at oprette valgstudier i syv byer rundt om i landet.

Forsiden lige nu

Venstre er åbne for at lade ugeaviser få del i mediestøtte

Regeringspartiet holder døren åben for at lade lokale ugeaviser få del i mediestøtten og vil øremærke en del af en ny public service-pulje til den lokale dækning, fortæller medieordfører Britt Bager. Hun kan hverken be- eller afkræfte et udspil om besparelse på 12,5 pct. af DR.

Seneste TV

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere