MediaWatch

Fransk mediekoncern løfter omsætningen i tredje kvartal

Tredje kvartal bød på en stigning i omsætningen i Vivendi. Musikselskab trak op, mens tv-selskab trak ned.

Formand for Vivendis supervisory board Vincent Bolloré (tv.), som også står bag Bolloré Group.

Der er fremgang på børsen fredag for den franske mediekoncern Vivendi, der blandt andet ejer verdens største musikvirksomhed, Universal Music Group.

Medievirksomheden offentliggjorde torsdag aften et regnskab for tredje kvartal, der særligt bød på fremgang i omsætningen.

I årets første ni måneder voksede salget til 8621 mio. euro, og det svarer til en stigning på 11,8 pct. sammenlignet med samme periode af 2016.

En del af omsætningsvæksten stammer dog fra integreringen af medie- og reklamebureauet Havas. Hvis der ses bort fra det, endte omsætningen i faste valutakurser alligevel 4,1 pct. højere i perioden, fremgår det af regnskabet.

Særligt det kendte pladeselskab bidrog til fremgangen med en omsætningsvækst på 10,9 pct. i årets første ni måneder, mens Canal+ oplevede et mindre fald sammenlignet med de første ni måneder af 2016.

På bundlinjen var der omvendt ikke fremgang at spore for mediekoncernen. Vivendi kunne i årets første tre kvartaler fremvise et driftsresultat før renter og skat, EBIT, på 672 mio. euro. Det svarer til et fald på 18,5 pct. på årsbasis.

I regnskabet oplyser Vivendi desuden, at den ikke har planer om at afgive et købstilbud på majoriteten af aktierne i den franske videospilskoncern Ubisoft, der blandt andet er kendt for actionspillene Assassin's Creed, inden for de næste seks måneder.

Fredag eftermiddag stiger aktien i Vivendi 5 pct., og dermed placerer den sig i toppen af det fælleseuropæiske Stoxx 600-indeks.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Seneste TV

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere