MediaWatch

Danskerne skifter tv-vaner i rekordfart

I flere danske hjem skrottes tv-pakken til fordel for en streamingtjeneste, og tv-selskaberne har nu travlt med at omlægge forretningen for at undgå at miste kunder. Det skriver Finans.

Merete Eldrup, adm. direktør for TV 2.

Danskerne er hurtigere til at flytte tv-kiggeriet over på streamningtjenester end ventet, og tv-stationerne køber for at undgå tab af markedsandele. Det skriver erhvervsmediet Finans.

En måling fra Wilke viser, at det i 2016 var 42 pct. af danskerne, som ikke benyttede streamingtjenester. Det er i år faldet til blot 16 pct. For TV2 betyder det, at streamningtjenesten TV2 Play har syvdoblet antallet af abonnenter på fem år, fra 50.000 til i 2012 til 350.000 abonnenter i dag, hvilket betyder, at 15 pct. af TV 2’s omsætning i dag kommer fra digitale platforme. Med streaming forsvinder samtidig en del af reklameindtægterne fra flow-tv.

"Når TV 2 Play vokser så markant, mens mange opsiger tv-pakken, skal vi transformere os til en Business to Consumer-virksomhed på ingen tid. I fremtiden vil vi i højere grad sælge vores indhold direkte til forbrugerne gennem TV 2 Play, og det er en omvæltning for hele forretningen," siger TV 2's adm. direktør, Merete Eldrup.

Også MTG Danmark, der ejer kanaler som TV3, 3+ og TV3 Sport er i gang med en transformation og har streaming-kanalerne Viaplay og Viafree, og her siger vicedirektør Lars Mossing, at egenproducerede fiktionsserier og sportsindhold er vigtige elementer i kampen om kunderne.

MTG skifter ud i Viaplays topledelse

Distributør: TV 2 og DR ødelægger vores marked

Regionale tv-nyheder får plads på TV 2 Play

Waoo forenkler tv-pakker og knytter tættere bånd til Viasat

Forsiden lige nu

Ritzaus Bureau køber Scanpix af Berlingske

Ritzaus Bureau sætter sig på en større del af fotomarkedet med overtagelse af billedbureauet Scanpix fra Berlingske Media. Opkøbet følger forårets overtagelse af Polfoto.

Seneste TV

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere