MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
125880160.jpg Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR

Lektor: Det er nye tider for P3

DR-kanalen oplever faldende lyttertal, mens de kommercielle stationer har fået bedre og bedre fat i lytterne. "Der er tale om et klassisk generationsproblem," siger lektor i journalistik.

AF

Mens DR's P3 oplever skrumpende lyttertal, går det anderledes frem for de kommercielle radiokanaler. Det skriver Jyllands-Posten.

I undersøgelsen "Mediernes Udvikling" fra 2017 fremgår det, at de kommercielle kanaler sidste år havde den højeste lytterandel i flere år med 24,7 pct. Fremgangen er især baseret på, at mænd i de to aldersgrupper 12-29 år og 30-49 år har reduceret lyttetiden til public service-radio.

Ifølge Michael Bruun Andersen, lektor i journalistik ved Roskilde Universitet, markerer det nye tider for P3.

"De kommercielle stationer har fået bedre og bedre fat i lytterne, og det kan nu mærkes i DR. Der er tale om et klassisk generationsproblem. Hvordan skal man forny sig, således at de lyttere, der forsvinder af naturlige årsager, bliver erstattet af nye? Det har de ikke været gode til at finde ud af," siger Michael Bruun Andersen til Jyllands-Posten.

I et forsøg på at vende udviklingen laver DR bl.a. en omlægning af P3. Kanalen lægges ind under DR Ung, som få ansvaret for både digitalt indhold, streaming-tv og radio. Håbet er, at øvelsen kan styrke tiltrækningskraften over for kanalens brede målgruppe af unge mellem 20 og 39 år, har Tine Smedegaard Andersen, direktør for DR Kultur, tidligere udtalt.

Flere kokurrenter står samtidig klar i kulissen, hvis politikerne vælger at udlicitere P3. Både Radio24syv og ejeren af Nova og The Voice, Bauer Media Group, er således klar til at overtage P3, hvis muligheden opstår.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her