MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
Financial Times.jpg

Millioner lyttede til FT-podcasts i 2015

Financial Times’ podcasts blev downloadet hele 45 millioner gange sidste år. Kommercielt set er formatet dog endnu relativt umodent, mener avisen.

AF

Den amerikanske krimi-podcast "Serial" er løbet med det meste af opmærksomheden, når det kommer til omtalen af lydformatets voksende popularitet. Financial Times kan dog også vise imponerende brugertal for finansmediets podcasts.

Sidste år blev FT’s på daværende tidspunkt 12 podcast-udsendelser downloadet ikke færre end 45 mio. gange. Det skriver Digiday. Til sammenligning kunne "Serial" mønstre 90 mio. downloads.

De mange millioner downloads viser, at podcasts er ved at udvikle sig til en mere moden forretning.

"Økosystemet omkring podcasting vokser. Folk begynder at finde deres hul (i markedet, red.) og udviklingsområder og opbygge en forretning omkring det, det er en indikation af, at der findes et marked, og at det er her for at blive,” siger Kayode Josias, leder af kommerciel udvikling inden for lyd og visuel hos Financial Times, til Digiday.

Finansmediet udgiver i dag 14 forskellige podcastprogrammmer, der bliver sendt omkring 20 gange om ugen. Udsendelserne, der imodsætningen til hovedparten af Financial Times' indhold ikke ligger bag betalingsmuren på mediets hjemmeside, bliver distribueret på en række forskellige platforme som Itunes, Soundcloud, Spotify, Stitcher, Audioboom, Acast og FT’s egen hjemmeside.

Det er ti år siden, Financial Times udgav sin første podcast. Kommercielt set er formatet dog endnu relativt umodent. Der er brug for mere innovative annonceformater og bedre data om lytternes brug af podcasts, fastslår Kayode Josias, som også forudser, at podcasts i stigende grad vil smelte sammen med video i fremtiden.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her