MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
radio24syv eftermiddag

24syv købte ind for 19 mio. kr. hos ejere og producenter tæt på ledelsen

I 2014 købte Radio24syv ind for over 20 pct. af licensmidlerne hos ejerne og producenter med relationer til programchef. Adm. direktør ser ingen problemer.

AF

Radio24syv brugte i 2014 knapt 19 mio. kr. ud af de samlede licensindtægter på 89 mio. kr. på programmer og ydelser leveret af radioens ejere og producenter med relationer til programchef Mads Brügger, skriver Finans på baggrund af en aktindsigt i Radio24syvs redegørelse til Radio- og tv-nævnet.

Redegørelsen viser bl.a., at kanalen betalte Berlingske Media, der ejer 70 pct. af radioen, 5,1 mio. kr. for indhold og administration. Derudover købte Radio24syv indhold af produktionsselskaberne Wingman Media og Lazerbaby for i alt 8,7 mio. kr. Selskabernes ejere har tidligere arbejdet sammen med Mads Brügger om dokumentarfilm.

"Foregår det efter de principper, som revisorerne har godkendt, er der ikke en finger at sætte på det. Det danske radio- og tv-marked er så småt, at det nærmest er umuligt ikke at handle med nogen, man kender," siger Frands Mortensen, professor i medievidenskab, Aarhus Universitet, til Finans.

Adm. direktør i Radio24syv, Jørgen Ramskov, siger til Finans, at han ikke mener, at det er diskvalificerende, at de to produktionsselskabers ejere har en relation til Mads Brügger.

Radio24syv er forpligtet til at indkøbe mindst 20 pct. af den del af programbudgettet, der ikke omhandler nyheder, hos eksterne producenter. Det er sket hvert år. Ifølge radioens forpligtelser skal handlen med ejerne ske til markedspris. Kontrollen sker via Radio24syvs revisor og Radio- og tv-nævnet, der aldrig har gjort anmærkninger.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her