MediaWatch

Høje lønninger hiver bundlinjen ned i PR-bureauer

Selvom efterspørgslen på lobbyistkræfter ikke fejler noget, har hovedparten af de 30 største PR-bureauer tabt indtjening i 2016 sammenlignet med 2015.

Lobbyisme er blevet en efterspurgt vare, men ikke nødvendigvis en god forretning, skriver Finans. Ifølge en gennemgang af regnskaberne for de 30 største PR-bureauer, som mediet har foretaget, kniber det med at kapitalisere på efterspørgslen.

Gennemgangen viser, at 60 pct. af bureauerne gik tilbage på bundlinjen i 2016 i forhold til 2015. Et ud af seks bureauer indkasserede samtidig et underskud sidste år.

Generelt er det høje lønomkostninger, der trækker indtjeningen nedad - flere selskaber har lønudgifter på over 700.000 kr. i gennemsnit pr. medarbejder. Lønposten æder over tre fjerdedele af bureauernes bruttofortjeneste, skriver Finans.

"PR-bureauerne vinder markedsandele fra de gamle reklamebureauer, men det er ikke nogen pengemaskine. Det kan være svært at holde lønningerne nede, fordi der kun er nogle få hundrede mennesker i Danmark, som er toplobbyister og sværvægtere i PR-disciplinen. Dem er der kamp om," siger Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør i PR-bureauet Lead Agency og formand for Public Relations Branchen, til mediet.

Han bakkes op af adm. direktør for bureauet Mannov, Reinholdt Schultz, der også påpeger, at der er hård konkurrence om de bedste konsulenter og talenter mellem PR-bureauer - og virksomheder, og det presser lønningerne opad.

Kresten Schultz Jørgensen uddyber, at PR-bureauernes forretning, der er baseret på salg af konsulenttimer, samtidig er sårbar over for udbud og opgaver, der bliver aflyst i 11. time, fordi bureauerne taber på de arbejdstimer, der er investeret i pitch og forberedelser.

Forsiden lige nu

Seneste Kommunikation

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere