MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
POLFOTO_41159299.jpg Foto: Thomas Emil Sørensen/Polfoto/Arkiv

DMJX trækker reklamefilm tilbage efter kritik

Den nye promoveringsvideo for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole bliver nu fjernet fra skolens hjemmeside, efter den er blevet kritiseret for at opfordre studerende til kriminalitet.

AF

Kritikken af en ny kampagnefilm, som skal tiltrække studerende til Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles ni uddannelser, har spredt sig som en løbeild på de sociale medier, siden lanceringen den 24. februar. Nu trækker skolen filmen tilbage fra sin hjemmeside og stopper med at promovere den. Det skriver DMJX på sin Facebook side.

"Vi har villet lave en film, der ramte potentielle ansøgere til vores ni professionsbacheloruddannelser - ved at tale til, hvordan de ser sig selv, i stedet for at vise, hvem vi er eller for den sags skyld, hvordan de brancher, vi uddanner til, er - og det synes vi er lykkedes. Desværre har filmen sat sindene i kog hos en række interessenter, som ikke er i målgruppen for kampagnen. Det har ikke være hensigten, og det beklager vi," skriver skolen og fortsætter:

"Derfor sætter vi den aktive promovering af videoen i bero, og vi har fjernet den fra vores hjemmeside. Da mange af diskussionerne og kommentarerne henviser til videoen på Youtube eller opslaget på Facebook, vil vi ikke slette disse, men forsyne dem med en tekst, der henviser til/forklarer ovenstående, og - som nævnt - ikke promovere dem aktivt."

Tirsdag eftermiddag forsvarede Martin Rask Pedersen, kommunikationschef på DMJX, ellers filmen over for Journalisten og sagde, han godt forstod kritikken, men at den var misforstået.

"Det er jo klart, at der skal to til at kommunikere. Og hvis en modtager misforstår et budskab, så har man som afsender i særdeleshed et ansvar. Så vi tager alle kommentarerne til os og lytter til dem. Men jeg mener, man skal se filmen i sin helhed og sammenhæng, og når man gør det, synes jeg stadig, at den holder," udtalte Martin Rask Pedersen til Journalisten.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her