MediaWatch

Annoncenetværk meldt til politiet

"Tillykke du har vundet"-mails går ikke. Forbrugerombudsmanden har politianmeldt annoncenetværket Orville Media for en lidt for snedig abonnements-kampagne.

Lokker man forbrugere med en gevinst, så skal den være helt gratis og må ikke være knyttet til abonnementer.

Annoncenetværket Orville Media er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Annoncenetværket har udsendt mails, der på en lidt for snedig og uigennemsigtig facon skulle lokke læseren til at abonnere på et medlemsskab af spilfirmaet Lotto24 Aps.

Sagen drejer sig om en mail, Orville Media har sendt til en forbruger fra domænet offercity.dk. I mailen får forbrugeren at vide, at vedkommendes mailadresse var blevet udtrykket og havde vundet et 200-kroners-gavekort til en navngiven restaurant foruden muligheden for at vinde ekstra 25.000 kr.

For at indkassere gavekortet skulle forbrugeren klikke på et link. Linket ledte dog ikke videre til et gavekort, men til en kampagne fra Lotto24 Aps, hvor det fremgik, at man skulle købe et 14 dages medlemsskab af Lotto24.dk for 1 kr. for at få gavekortet.

I mailen stod er med småt skrevet, at forbrugerens kreditkort derefter automatisk ville blive tilmeldt et løbende medlemsskab for 299 kr/måned.

Øget fokus net-abonnementer

Forbrugerombudsmand Henrik Øe vurderer, at det overtræder markedsføringslovens §3.

"Det er forbudt for erhvervsdrivende, at skrive til forbrugere, at de har vundet en gave, når forbrugeren i virkeligheden skal påtage sig udgifter for at kunne få gaven. Vi ser med alvor på disse markedsføringsformer. Det er derfor vi har valgt at politianmelde Orville Media A/S," siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i pressemeddelelsen.

Selskabet Lotto24.dk, er tidligere blevet idømt en bøde på 60.000 kr. i en lignende sag om heldige skrabelodder. Firmaet blev også tidligere på måneden meldt til politiet for en række lignende sager.

Dengang udmeldte Henrik Øe, at forbrugerombudsmanden har øget fokus på ulovlige metoder ved salg af medlemsskaber og abonnementer på nettet.

"Jeg får flere og flere henvendelser fra forbrugere, som føler sig vildledt af firmaer, der sælger betalingsabonnementer på nettet. Derfor har jeg stor fokus på problemet," siger Henrik Øe.

Det er nu op til politiet at foretage den nærmere efterforskning.

Lotto24 Aps er hjemmehørende i Aalborg. Virksomheden havde sidste år et overskud på 2,5 mio. kr.

Politiken får kritik for vildledende markedsføring


Bonnier topper klageliste


Bonniers salgsmetoder i kritisk søgelys


Ombudsmand: Netflix-betingelser holder ikke i Danmark

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Kommunikation

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere