MediaWatch

Forlag overvejer at videreføre netleksikon

Direktør for forlaget Lindhardt og Ringhof kalder det "virkelig ærgerligt", hvis netleksikonet Den Store Danske bliver lukket, og vil undersøge mulighederne for at videreføre encyklopædien.

Det har vakt ærgrelse fra flere sider, at Gyldendal i sidste uge meddelte, at forlaget planlægger at trække stikket på netudgaven af leksikonet Den Store Danske. Men det betyder ikke nødvendigvis, at encyklopædien bliver lagt i graven. Hvis Gyldendal vil overdrage leksikonet, og det er muligt at skaffe en form for finansiering, kunne Lindhardt og Ringhof, landets næststørste forlag, godt overveje at videreføre projektet. Det skriver Berlingske.

Gyldendal har begrundet lukningen med, at leksikonet i flere år har haft en dårlig økonomi. Lindhardt og Ringhofs adm. direktør, Lars Boesgaard, anerkender, at det ikke er en triviel opgave at tjene penge på det digitaliserede leksikon, men kalder det "virkelig ærgerligt", at Gyldendal ikke har formået at finde en måde, det kan leve videre på, med tanke på de mange forfatter- og redaktionstimer samt fondsmidler der er brugt på Den Store Danske.

"Derfor er en videreførelse af Den Store Danske et projekt, der kræver samarbejdspartnere. Om det så er sponsorater eller direkte støtte fra staten, det kan jeg ikke lige gennemskue, men jeg synes, vi i Danmark burde kunne finde en løsning, hvor man kan søge trygt, og det kunne være kanonsjovt at undersøge, om Lindhardt og Ringhof kunne finde ud af at drive det videre. Men jeg bilder mig ikke ind, at det bliver en let opgave," siger Lars Boesgaard til Berlingske.

Hans udmelding følger i kølvandet på, at adskillige politiske partier udtrykt bekymring over tabet af bl.a. mere end 160.000 faktaartikler og opfordret kulturministeren til at undersøge mulighederne for at kaste en redningskrans til netleksikonet. Det har Mette Bock (LA) imidlertid afvist.

Kulturminister afviser at gribe lukningsramt netleksion

Partier vil kaste redningskrans ud efter netleksion

Universitetsmodel har reddet norsk oplagsværk

Gyldendal: Tålmodigheden med netleksikon slap op

 

Forsiden lige nu

TV 2 varsler højere reklamepriser i 2018

Annoncørerne må se frem til højere reklamepriser på TV 2's flow-kanaler i 2018, varsler TV 2's salgsdirektør. Bureauer forstår udviklingen, men ser TV 2's udmelding som et forhandlingsoplæg.

Schibsted henter knap 2 milliarder i nye aktier

Den norske aviskoncern, der bl.a. ejer Aftonbladet, har netop udstedt nye aktier for 2,5 mia. norske kroner. Pengene skal bruges til flere opkøb på rubrikmarkedet, men sendte aktiekursen nedad.

Seneste Bøger

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere