MediaWatch

Universitetsmodel har reddet norsk oplagsværk

Efter flere års krise har den norske pendant til Gyldendals netleksikon fundet økonomisk formel. Modellen er baseret på universiteter og organisationer.

Gyldendal besluttede i sidste uge at lukke den digitale udgave af opslagsværket Den Store Danske efter flere års underskud. Kigger man på nabolandene Sverige og Norge har de til gengæld formået at få økonomi i tilsvarende digitale opslagsværker, skriver Politiken.

I Norge var Store Norske Leksikon, SNL, dog også i alvorlig krise i 2010, og det tog fem år, før værket var i god økonomisk gænge. I kriseårene holdte to velgørende fonde hånden under leksikonet, men i dag er det de norske universiteter og seks organisationer, som finansierer driften.

"Vi har masser af erfaring og viden fra den krise, vi kom igennem i 2010, og vi hjælper gerne med de erfaringer, for Danmark har brug for et opslagsværk, som Den Store Danske," siger Erik Bolstad, chefredaktør for SNL, til Politiken.

I Sverige har Nationalencyklopædien, NE, også fundet en bæredygtig forretningsmodel. Tre ud af fire skoler er i dag betalende kunder, og selskabet bag Nationalencyklopædien vokser med 20 pct. om året og har investeret i digitale opslagsværker i Tyskland og Schweiz.

Forsiden lige nu

TV 2 varsler højere reklamepriser i 2018

Annoncørerne må se frem til højere reklamepriser på TV 2's flow-kanaler i 2018, varsler TV 2's salgsdirektør. Bureauer forstår udviklingen, men ser TV 2's udmelding som et forhandlingsoplæg.

Schibsted henter knap 2 milliarder i nye aktier

Den norske aviskoncern, der bl.a. ejer Aftonbladet, har netop udstedt nye aktier for 2,5 mia. norske kroner. Pengene skal bruges til flere opkøb på rubrikmarkedet, men sendte aktiekursen nedad.

Seneste Bøger

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere