MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
boghandel bøger forlag POLFOTO_38373169.jpg Foto: /ritzau/Thomas Borberg

Kampagne vil sætte fokus på kopiering af fagbøger

Flere medieaktører vil bekæmpe ulovlig kopiering af fagbøger med ny oplysningskampagne.

AF

En lang række aktører på mediemarkedet, herunder Rettighedsalliancen, Danske Forlag og Danske Medier, er gået sammen om en kampagne, der skal sætte en stopper for ulovlig kopiering af fagbøger. Det skriver Dansk Journalistforbund, der er medlem af Rettighedsalliancen.

Kampagnen har titlen "Os der elsker viden" og består af blandt andet en hjemmeside og en Facebook-side, oplyser Danske Forlag.

"Hvis vi ikke kan sælge et vist antal bøger, fordi folk bare kopierer og deler dem med hinanden, kan vi ikke aflønne forfatterne, som i forvejen ikke får et beløb, der tilnærmelsesvis svarer til deres arbejdsindsats. Vi kan heller ikke betale grafikere, trykkerier og alle de andre, der er med til at producere bøgerne," siger Teddy Petersen, forlagschef for Forlaget Ajour ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, til Dansk Journalistforbund.

Kampagnen vil løbe over de kommende tre år.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her