MediaWatch

Kampagne vil sætte fokus på kopiering af fagbøger

Flere medieaktører vil bekæmpe ulovlig kopiering af fagbøger med ny oplysningskampagne.

En lang række aktører på mediemarkedet, herunder Rettighedsalliancen, Danske Forlag og Danske Medier, er gået sammen om en kampagne, der skal sætte en stopper for ulovlig kopiering af fagbøger. Det skriver Dansk Journalistforbund, der er medlem af Rettighedsalliancen.

Kampagnen har titlen "Os der elsker viden" og består af blandt andet en hjemmeside og en Facebook-side, oplyser Danske Forlag.

"Hvis vi ikke kan sælge et vist antal bøger, fordi folk bare kopierer og deler dem med hinanden, kan vi ikke aflønne forfatterne, som i forvejen ikke får et beløb, der tilnærmelsesvis svarer til deres arbejdsindsats. Vi kan heller ikke betale grafikere, trykkerier og alle de andre, der er med til at producere bøgerne," siger Teddy Petersen, forlagschef for Forlaget Ajour ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, til Dansk Journalistforbund.

Kampagnen vil løbe over de kommende tre år.

Forsiden lige nu

TV 2 varsler højere reklamepriser i 2018

Annoncørerne må se frem til højere reklamepriser på TV 2's flow-kanaler i 2018, varsler TV 2's salgsdirektør. Bureauer forstår udviklingen, men ser TV 2's udmelding som et forhandlingsoplæg.

Schibsted henter knap 2 milliarder i nye aktier

Den norske aviskoncern, der bl.a. ejer Aftonbladet, har netop udstedt nye aktier for 2,5 mia. norske kroner. Pengene skal bruges til flere opkøb på rubrikmarkedet, men sendte aktiekursen nedad.

Seneste Bøger

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere